Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan den Boomen, Marianne
dc.contributor.advisorLehmann, Ann-Sophie
dc.contributor.authorPilasky, K.R.
dc.date.accessioned2014-08-19T17:00:32Z
dc.date.available2014-08-19T17:00:32Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17661
dc.description.abstractComputerinterfaces in sciencefictionfilms zijn een veelgehoord onderwerp in het populaire discours, maar tot op heden hebben ze niet de wetenschappelijke aandacht gekregen die ze verdienen. Dat is jammer, want deze futuristische voorstellingen maken ons los van een slepende traditie en presenteren ons spannende nieuwe perspectieven op computertechnologie en onze omgang ermee. In dit werk zet ik een eerste stap in de richting naar meer wetenschappelijke aandacht voor scifi. Ik laat zien hoe computerinterfaces uit een selectie moderne sciencefictionfilms waaronder Minority Report (2002), Iron Man 2 (2010) en Her (2013) spelen met nieuwe interfacemetaforen en ik speculeer hoe sommige van deze interfaces zelfs een alternatief presenteren voor de Windows-metafoor die onze interactie met computers nu al enkele decennia vormgeeft.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2050093
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe desktop voorbij: een exploratieve analyse van computerinterfaces in sciencefictionfilms
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmateriële metaforen, interfaces, sciencefiction, utopie, dystopie, interfaceanalyse, narratieve analyse, remediation, windows, mirrors, transparantie
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record