Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBadenoch, A.W.
dc.contributor.authorNieuwkoop, R. van
dc.date.accessioned2014-08-11T17:00:30Z
dc.date.available2014-08-11T17:00:30Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17581
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar de manier waarop sound designers als culturele actoren met de tijdelijke aard van de projectinfrastructuur bij Nederlandse mediaproducties omgaan. Zo kan de vraag beantwoord worden op welke manier auteursrechtelijke, culturele, technologische en economische structuren van het Nederlandse medialandschap de beroepspraktijk en de beroepsidentiteit van de sound designer bepalen. Binnen sound studies wordt de identiteit van de sound designer geconstrueerd als een Above the Line werknemer die optreedt met een set aan specialistische vaardigheden om origineel audiowerk te leveren. Bevindingen in dit paper laten zien dat production studies middels meer zicht op economische factoren aan de ene kant en culturele actoren aan de andere kant nieuwe inzichten brengt wanneer dit bijvoorbeeld de focus van sound studies van geluid en geluidsontwerp als overwegend creatieve activiteit betreft. Uit de in deze scriptie besproken interviews en waarnemingen van het veld blijkt namelijk dat sound design wordt gezien als een meer technisch aspect van audioproducties als een groter creatief geheel. Sound designers verlenen hun beroepsidentiteit voor een groot deel aan het componeren van originele muziekwerken. De conclusie die uit dit onderzoek getrokken kan worden is dat de structuren van het Nederlandse medialandschap de beroepspraktijk van sound designers bepalen op een manier waardoor wij in Nederland geen specialisten kennen maar generalisten. Echter, deze structuren hebben nauwelijks invloed op hun beroepsidentiteit, dat is gebaseerd op een ideaalbeeld van het beroep.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent915275
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSound design in het digitale tijdperk: Een productieonderzoek naar de rol van sound designers in het snel veranderende Nederlandse medialandschap
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssound design, sound designers, beroepspraktijk, beroepsidentiteit, sound studies, production studies, productieonderzoek, Nederlandse medialandschap
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record