Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCanestrelli, A.
dc.contributor.authorRoon, M. van
dc.date.accessioned2014-08-04T17:00:29Z
dc.date.available2014-08-04T17:00:29Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17428
dc.description.abstractIn dit artikel wordt verslag gedaan van een studie waarin wordt onderzocht welke factoren van invloed zijn op de overtuigingskracht van een verzoek. Er wordt getest of er een effect is van onderbouwing (geen reden vs. goede reden vs. slechte reden) en het causale connectief (want vs. omdat). Hierbij luidt de centrale vraag: Op welke manier speelt voor de overtuigingskracht van een klein verzoek de kwaliteit van de al dan niet aanwezige onderbouwing en de mate van subjectiviteit van het connectief een rol? Deze vraag is onderzocht aan de hand van een experiment waarbij aan proefpersonen werd gevraagd of zij mee wilden doen aan een onderzoekje van één minuut. Uit de resultaten blijkt dat men eerder instemde met het verzoek met reden, dan met het verzoek zonder reden. De zinnigheid van de reden speelde hierbij geen rol. Of de onderbouwing werd gemarkeerd door een ‘want’ of een ‘omdat’ bleek niet van invloed op de mate van instemming. Er is geen effect gevonden van de subjectiviteit van het causale connectief.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1495562
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title''Wil je meedoen aan een onderzoekje van 1 minuut, ...?'' Over de invloed van onderbouwing en het causale connectief op de overtuigingskracht van een verzoek.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOvertuigingskracht, verzoek, onderbouwing, causale connectieven (want vs. omdat), subjectiviteit.
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record