Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorBakker, K.
dc.date.accessioned2014-08-04T17:00:28Z
dc.date.available2014-08-04T17:00:28Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17427
dc.description.abstractIn dit verslag wordt onderzoek besproken naar de waardering van leerlingen voor de Tekster lesmethode en hun gedrag tijdens die lessen. De Tekster lesmethode is ontworpen om leerlingen van de bovenbouw van de basisschool beter te leren hoe ze teksten moeten schrijven. Er is namelijk gebleken dat het schrijfonderwijs onder de maat is (Inspectie van Onderwijs, 2010). Door middel van de acroniemen VOS, DODO en EKSTER wordt het schrijfproces opgedeeld in stappen, waardoor de nadruk meer op het proces dan op het product wordt gelegd. Dit zou het schrijven van een tekst makkelijker maken. De hoofdvraag die beantwoord wordt in dit onderzoek, luidt: ‘In hoeverre slaat de Tekster lesmethode aan bij de leerlingen uit groep 6, 7 en 8?’ Door middel van observatieonderzoek is gekeken welk gedrag de leerlingen vertoonden tijdens de lessen. De soorten gedrag zijn opgesplitst in ‘aan taak’-gedrag en ‘niet aan taak’-gedrag. Gemiddeld 72.23% van het totale gedrag van de leerlingen bestaat uit ‘aan taak’-gedrag. Het ‘niet aan taak’-gedrag bestaat vooral uit passieve aanwezigheid van de leerlingen. Leerlingen uit groep 8 vertonen meer verbaal ‘niet aan taak’-gedrag dan de andere groepen, en minder ‘niet aan taak’-gedrag uit de categorie ‘anders’. Door middel van een vragenlijst is daarbij vastgesteld dat leerlingen de lessen positief waarderen. De algemene waardering is hoog en ze geven een hoog rapportcijfer aan de lessen. Er bestaat een positieve samenhang tussen de waardering voor de vraag ‘hoe vond je deze schrijfles?’ en het percentage ‘aan taak’-gedrag. Al met al kan gesteld worden dat de Tekster lesmethode redelijk goed aanslaat. De leerlingen geven een hoge waardering aan de lessen, maar het percentage ‘aan taak’-gedrag kan nog iets hoger.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent634312
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSchrijven doe je stap voor stap: Een onderzoek naar de waardering van leerlingen uit groep 6, 7 en 8 voor de Tekster lesmethode en hun gedrag tijdens de lessen.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTEKSTER, BOSS, waardering, gedrag, basisschool
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record