Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLeeuw, J.R.J. de
dc.contributor.advisorMan, J.M. de
dc.contributor.authorKouwenhoven, K.M. van
dc.date.accessioned2014-07-31T17:01:05Z
dc.date.available2014-07-31T17:01:05Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17376
dc.description.abstractTitle: Bullying in secondary school children: a predictive study Background: Bullying among adolescents has consequences for victims, bullies and society. Therefore, the focus should be to prevent bullying among adolescents. Prevention approaches may have a greater chance to succeed if variables associated with bullying and victimisation are considered. Aim and research question: By providing knowledge on predictive variables, the aim of this study was to aid the development of prevention programs for bullying. The research question was: what are the main predictors for bullying and victimisation in Dutch adolescents aged 11 to 18 years old? Method: Information was gathered during an earlier study using questionnaires that students completed annually. A database with this information collected from 1243 adolescents in 2011 and 2012 was used for the current study. Results: Bullying a year earlier was a significant predictor of bullying after one year. Victimisation, having psychological problems and no possibility to talk to a teacher in case of trouble significantly predicted victimisation after one year. Conclusion: This study presented correlates and predictors of bullying and victimisation after one year. The study shows the possibility of predicting bullying and victimisation in a relatively small sample. Recommendations: It is important for future research to study variables that may be targeted with interventions. For practice it is important to further develop prevention interventions, and to test their effectiveness. It is also key for teachers, parents and health care workers to (continue to) discuss the concept of bullying with adolescents in classrooms and at home to promote early recognition, which leads to action plans for both bullies and victims. Titel: Pesten onder middelbare scholieren: een voorspellende studie. Inleiding: Pesten onder adolescenten heeft consequenties voor zowel slachtoffers, pesters als de maatschappij. De focus zou daarom moeten liggen op het voorkomen van pestgedrag onder adolescenten. Preventie heeft wellicht een grotere kans van slagen als rekening wordt gehouden met variabelen die samenhangen met pestgedrag. Doel en onderzoeksvraag: Het doel van dit onderzoek was ondersteuning van het ontwikkelen van preventieve programma’s voor pesten, door het bieden van kennis over voorspellende variabelen. De onderzoeksvraag was: wat zijn de belangrijkste voorspellers van pesten en gepest worden onder Nederlandse adolescenten tussen de 11 en 18 jaar oud? Methode: Tijdens een eerdere studie werd informatie verzameld met behulp van vragenlijsten, die adolescenten jaarlijks invulden. In de huidige studie werd gebruik gemaakt van een database met deze informatie over 1243 adolescenten in 2011 en 2012. Resultaten: Pesten een jaar eerder was een significante voorspeller van pesten het jaar erop. Gepest worden, psychologische problemen en geen mogelijkheid om bij moeilijkheden met een leraar te praten voorspelden gepest worden na een jaar significant. Conclusie: Dit onderzoek onderzocht geassocieerde en voorspellende variabelen van pesten en gepest worden na een jaar. Deze studie toonde aan dat pesten en gepest worden voorspeld kunnen worden in een relatief kleine steekproef. Aanbevelingen: Het is voor vervolgonderzoek van belang om variabelen te bestuderen die aangepakt kunnen worden met behulp van interventies. Voor de praktijk is het belangrijk om interventies te blijven ontwikkelen, en de effectiviteit hiervan vast te stellen. Het is ook van belang voor leraren, ouders, en medewerkers in de gezondheidszorg om pesten bespreekbaar te (blijven) maken in de klas en thuis, zodat vroege herkenning mogelijk wordt, en er actie ondernomen kan worden voor zowel pesters als slachtoffers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent99940
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isoen
dc.titleBullying in secondary school children: a predictive study
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbullying, victimisation, adolescents, predictive variables, pesten, gepest worden, adolescenten, voorspellende variabelen
dc.subject.courseuuVerplegingswetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record