Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDe Man-Van Ginkel, Dr. J.
dc.contributor.advisorSmits, Dr. CH.M.
dc.contributor.authorMuller, C.C.
dc.date.accessioned2014-07-31T17:01:02Z
dc.date.available2014-07-31T17:01:02Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17371
dc.description.abstractEnglish abstract Title: Learning activities in a powerful learning environment in elderly care practice, contributing to nursing students’ development of innovation competences. A multiple case study. Background: Nurses fulfil a crucial role in sustainable care innovation. During vocational training, bachelor nursing students should develop appropriate competences. Powerful Learning Environments, combined with the concept of Practice Development, may activate students’ development of innovation competences. Little is known about required learning activities demonstrated by students, lecturers and preceptors in this type of learning environment in elderly care. Aim: To improve learning environments concerning students’ development of innovation competences. Research question: Which learning activities, that may contribute to the development of student’s innovation competences, are created and performed by students, lecturer, and preceptor in a powerful learning environment in elderly care practice? Method: A qualitative multiple case study was conducted. Cases were defined as internships, concerning the bachelor minor course “Innovations in care”. Data collection included semi-structured interviews with students, lecturers and preceptors. Observations were conducted in three team-meetings and at progress-meetings at school. Data were analyzed using combined deductive/inductive approaches. Results: Seven learning activities were demonstrated by students, preceptors and lecturers: Asking questions, searching for evidence based knowledge, participation in the team, discussion, reflection, exchanging support, putting experiences in broader context. Conclusion: Demonstrated learning activities will be more powerful when preceptors become strong Practice Development role models, and when more attention is paid to supervisors’ influence on students’ self-efficacy and outcome expectations, as well as to students’ intensified participation in daily care. Recommendations: Creators of learning environments in elderly care should discuss educational visions and join forces to create Practice Development training for preceptors and managers. Research in practice is indicated to explore its effectiveness on students’ innovation competence development. Keywords: Powerful Learning Environment, Practice Development, innovation, elderly care, nursing students. Nederlandse samenvatting Titel: Leeractiviteiten in een krachtige leeromgeving in ouderenzorg, die bijdragen aan de ontwikkeling van innovatiecompetenties van verpleegkunde studenten. Een kwalitatieve multi-case studie. Inleiding: Verpleegkundigen leveren een cruciale bijdrage aan duurzame zorginnovatie. Gedurende hun beroepsopleiding zouden bachelor verpleegkunde studenten al benodigde competenties kunnen ontwikkelen. Krachtige leeromgevingen waar het concept van Practice Development wordt toegepast, kunnen deze competentieontwikkeling bij studenten activeren. Er is weinig bekend over welke benodigde leeractiviteiten daartoe uitgevoerd worden door studenten, docenten en praktijkopleiders, in dit nieuwe type leeromgeving in de ouderenzorg. Doel: Het verbeteren van leeromgevingen, gericht op ontwikkeling van innovatiecompetenties. Onderzoeksvraag: Welke leeractiviteiten, die een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van innovatiecompetenties van studenten, worden in een krachtige leeromgeving in de ouderenzorg gecreëerd en uitgevoerd door studenten, docenten en praktijkopleiders? Methode: Dit onderzoek had een kwalitatief “multi-case” design. De cases werden gevormd door stageplaatsen van de minor “Zorginnovaties”. Data werden verzameld in drie cases, en op school middels interviews met studenten, docenten en praktijkopleiders. Tevens werden teambijeenkomsten en voortgangsbijeenkomsten op school geobserveerd. Data werden geanalyseerd in een gecombineerde deductieve en inductieve benadering. Resultaten: Studenten, docenten en praktijkopleiders demonstreerden de volgende zeven leeractiviteiten: Vragen stellen, zoeken naar “evidence based” kennis, discussiëren, reflecteren, teamparticipatie, uitwisselen van steun, ervaringen plaatsen in bredere context. Conclusie: De gedemonstreerde leeractiviteiten zullen krachtiger zijn wanneer praktijkopleiders sterkere Practice Development rolmodellen worden, studenten meer in teams participeren, en wanneer meer aandacht komt voor de invloed van opleiders op de zelfeffectiviteit en studieverwachtingen van studenten. Aanbevelingen: Ontwikkelaars van leeromgevingen in de ouderenzorg moeten hun onderwijsvisies bespreken, en krachten bundelen om een Practice Development training te ontwerpen voor praktijkopleiders en managers. Verder onderzoek in de praktijk is nodig om de effecten daarvan op de competentieontwikkeling bij studenten te onderzoeken. Trefwoorden: Krachtige Leeromgeving, Practice Development, innovatie, ouderenzorg, verpleegkunde studenten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent377255
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleLearning activities in a powerful learning environment in elderly care practice, contributing to nursing students' development of innovation competences. A qualitative multiple case study.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPowerful Learning Environment, Practice Development, innovation, elderly care, nursing students Krachtige Leeromgeving, Practice Development, innovatie, ouderenzorg, verpleegkunde studenten.
dc.subject.courseuuVerplegingswetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record