Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Harten, E.J.
dc.contributor.advisorBoselie, J.P.P.E.F.
dc.contributor.authorElzelingen, M.M. van
dc.date.accessioned2012-08-31T17:01:04Z
dc.date.available2012-08-31
dc.date.available2012-08-31T17:01:04Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17300
dc.description.abstractDe wereld verandert, de concurrentie wordt sterker en door de komst van het internet is informatie steeds meer toegankelijk. Bovendien begint de Aziatische productiewijze concurrerend te worden, vooral vanwege de lage loonkosten. Om deze concurrentie voor te blijven zal de onderzoeksorganisatie ervoor moeten zorgen dat de maximale capaciteit uit het bedrijf gehaald wordt. Het besef is aanwezig dat het lijnmanagement hier een belangrijke rol in heeft. De positie van een lijnmanager is de afgelopen jaren veranderd, doordat zij meer verantwoordelijkheden hebben gekregen en HR-taken nu ook onderdeel uitmaken van hun functie. Dit vraagt om andere vaardigheden dan voorheen. De managers kunnen hun rol alleen goed vervullen als ze over de juiste capaciteiten beschikken, dat is op dit moment nog niet het geval. De organisatie wil daarvoor gaan zorgen door middel van het opzetten van een “Management Development” programma. Het eerste onderdeel zal zich richten op het eerste managementniveau binnen de organisatie, namelijk de frontline managers. Voor de opzet van een dergelijk programma is het allereerst noodzakelijk te weten, welke rol de frontline managers binnen de organisatie hebben en welke kennis en vaardigheden zij moeten bezitten om hun rol te kunnen vervullen. Het doel van dit onderzoek is dan ook de verwachtingen van de respondenten te verkennen ten aanzien van deze thema’s. De uitkomsten van dit onderzoek zullen gebruikt worden als bouwstenen voor het management development programma voor het frontline management. De centrale vraag binnen het onderzoek luidt als volgt: “Wat zijn de verwachtingen van de respondenten over de rol en de daarbij behorende vaardigheden van een frontline manager bij een organisatie in de maritieme sector?” Het onderzoek is uitgevoerd bij een organisatie in de maritieme sector, waarvan de naam op verzoek niet genoemd zal worden. Hiertoe zijn met behulp van een topiclijst kwalitatieve interviews afgenomen met het hogere management, afdelingshoofden, frontline managers en medewerkers. Hierbij is vooral aandacht besteed aan de manier waarop zij tegen de rol van de frontline manager en de daarbij behorende vaardigheden aankijken. Vervolgens is ingegaan op factoren vanuit de interne en externe organisatiecontext, die mogelijk van invloed zijn op deze twee aspecten De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat de taken van een frontline manager grofweg zijn in te delen in het aansturen van het werkproces en het aansturen van de mensen. Hij is het aanspreekpunt van het team, is verantwoordelijk voor het teamresultaat en dient daartoe de planning, het budget en de kwaliteit te bewaken. Daarnaast heeft de frontline manager een aantal HR-taken op het gebied van opleiding en ontwikkeling, beoordeling, werving en selectie. Tevens wordt van hem verwacht dat hij oog heeft voor het personeel en belangstelling voor hen toont. Het signaleren van problemen en conflicten en het vervolgens oplossen hiervan is dan ook een belangrijke taak. Tot slot wordt verwacht dat frontline managers actief zijn in het motiveren en coachen van hun medewerkers. Om deze taken uit te kunnen voeren wordt van een frontline manager verwacht dat hij goed kan communiceren, zowel over vakinhoudelijk als mensenkennis beschikt, overzicht kan bewaren, kan plannen en organiseren en besluitvaardig is. De verwachting is dat in de toekomst het accent vooral op de peoplemanagementvaardigheden komt te liggen en wat minder op de vakinhoudelijk kennis. Daarnaast zal ook het communiceren met andere culturen, het kunnen onderhandelen over uitbestedingscontracten en het overzien van het totale proces binnen de organisatie steeds belangrijker worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1113853 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleRol en vaardigheden van het frontline management bij een organisatie in de maritieme sector
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFrontline Manager, Teamleider, Vaardigheden, Management Development
dc.subject.courseuuStrategisch Human Resource Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record