Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOosterwegel, A.
dc.contributor.advisorRaaijmakers, M.
dc.contributor.authorKroon, K.
dc.date.accessioned2014-07-24T17:01:36Z
dc.date.available2014-07-24T17:01:36Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17143
dc.description.abstractHet niveau en mate van stabiliteit in zelfwaardering werden onderzocht bij kinderen in het speciaal basisonderwijs. Hierbij werd gekeken naar de invloeden van leeftijd, intelligentie en de door kinderen ervaren sociale steun van ouders en leerkracht. Zelfwaardering werd gemeten door middel van de CBSK of de CBSJK, welke vijf dagen werden ingevuld door 59 kinderen in de leeftijd van 7 tot 13 jaar. Sociale steun werd gemeten door de subschaal acceptatie van de OKIV-R. Uit de regressieanalyses bleek dat de hoeveelheid acceptatie door moeder, vader en leerkracht geen voorspeller was voor zelfwaardering. Kinderen met leer- of gedragsproblemen verschilden niet ten opzichte van elkaar. Intelligentie en leeftijd voorspelden samen de instabiliteit van globale zelfwaardering. De resultaten suggereren dat kinderen op het speciaal basisonderwijs meer schommelingen in zelfwaardering vertonen ten opzichte van kinderen op het regulier basisonderwijs en dat naarmate kinderen ouder en of intelligenter zijn het belang steeds groter wordt om aanvaard te worden door leeftijdsgenoten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent733094
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van leeftijd, intelligentie en sociale omgeving op zelfwaardering bij kinderen in het speciaal basisonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsStabiliteit, zelfwaardering, speciaal basisonderwijs
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record