Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLange, M.L. de
dc.contributor.authorPas, A.
dc.date.accessioned2014-07-23T17:00:59Z
dc.date.available2014-07-23T17:00:59Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17037
dc.description.abstractHet gebruik van smartphones is ubiquitous geworden. Steeds meer festivals bieden hun bezoekers dan ook een mobiele app aan. Zo ook het grootste festival van Europa, Sziget. De Sziget app voorziet de gebruikers van nieuwe affordances. Zo vinden we bijvoorbeeld nieuwe planningsmogelijkheden, notificaties met nieuwsberichten en interactieve plattegronden van het festivalterrein. Deze affordances hebben invloed op de belangrijkste redenen van festivalgangers om een festival te bezoeken, namelijk het door toeval ontdekken van nieuwe artiesten en het door toeval ontmoeten van nieuwe vrienden. Dit noemen we serendipiteit. Nog preciezer, serendipiteit is het op basis van toeval iets ontdekken waarnaar men niet op zoek is. In dit werkstuk is de rol onderzocht die de Sziget app speelt bij het stimuleren van serendipiteit. De zojuist genoemde affordances weerhouden gebruikers van de app van serendipiteit, terwijl andere affordances serendipiteit juist stimuleren. Dit vinden we bijvoorbeeld terug in de media sharing options die de Sziget app biedt. Via de sociale media die geïntegreerd zitten in de Sziget app kunnen mensen nieuwe plekken, artiesten en mensen ontdekken zonder dat er gefilterd is op basis van voorkeuren van de gebruiker. Naast de geboden affordances van de app, biedt ook het ontwerp van de app zelf de mogelijkheid voor serendipiteit. Door gebruikers de mogelijkheid te geven bepaalde affordances te personaliseren of uit te schakelen, kunnen gebruikers zelf de mate van serendipiteit bepalen. Daarnaast kan in het ontwerp van een app serendipiteit worden engineered. Wanneer dit het geval is, hebben gebruikers de mogelijkheid om zich op een vrije manier door de app te bewegen en zo bij toeval nieuwe dingen te ontdekken. Hier staat tegenover dat de ontwerper van de app beter de controle kan uitoefenen op de informatie die wordt getoond aan de gebruiker.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent307241
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleSerendipiteit op Sziget: Hoe een mobiele applicatie serendipiteit stimuleert
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsserendipiteit, festival, sziget, engineered serendipity
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record