Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorZiche, P.G.
dc.contributor.authorWierda, S.J.M.
dc.date.accessioned2014-07-23T17:00:52Z
dc.date.available2014-07-23T17:00:52Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17029
dc.description.abstractHoe groot is de rol van onze onbewuste gevoelens en van onze cognitieve vermogens bij het waarnemen en appreciëren van beeldende kunst? Onze onbewuste gevoelens spelen de leidende rol in de psychoanalytische theorie van Sigmund Freud, waar onze cognitieve vermogens, informatieverwerking en de koppeling van hetgeen we waarnemen aan onze reeds opgedane kennis de boventoon voeren binnen de cognitieve psychologie. Het één hoeft het ander echter niet uit te sluiten. Daarom behandel ik de theorie van Robert Solso, die een waardevolle cognitieve theorie van kunstappreciatie heeft uitgewerkt, als een manier om Freud’s psychoanalytische theorie van kunstvervaardiging en –waarneming aan te vullen en te corrigeren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1138889
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKunstwaarneming, bewustzijn en cognitie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEsthetica, cognitieve psychologie, psychoanalyse, kunstwaarneming
dc.subject.courseuuWijsbegeerte


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record