Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLamerichs, N.A.S.
dc.contributor.authorGiesbertsen, D.M.H.
dc.date.accessioned2014-07-23T17:00:48Z
dc.date.available2014-07-23T17:00:48Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17020
dc.description.abstractHet medialandschap is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd en is nog steeds aan voortdurende verandering onderhevig. Vooral de krant heeft moeite het hoofd boven water te houden te midden van al deze onzekerheden. Dalende papieren oplages en verdwijnende kranten zijn hiervan de betreurenswaardige gevolgen. Nieuwsconsumptie op internet lijkt echter haar stijgende lijn voort te zetten. Om in te spelen op nieuwe behoeften bij nieuwsconsumenten zetten kranten digitale kanalen in om lezers te bereiken. Volgens Henry Jenkins leven we in een ‘era of collective intelligence’ waarbinnen de consument zelf op zoek gaat naar informatie en hiermee een coherent verhaal vormt. Ook op het gebied van nieuws lijkt de consument steeds meer zelf het verhaal omtrent een nieuwsgebeurtenis te willen vormgeven. Volgens Deuze, Fortunati en De Luca ontstaat zo een nieuwe vorm van nieuwsconsumptie, het transreadership, waarbij de consument nieuws vergaart middels zowel traditionele kranten als mobiele en digitale kanalen. Transmedia storytelling, een concept van Henry Jenkins, lijkt volgens Veglis een kans te bieden aan kranten om zich te redden in de digitale wereld. Jenkins definieert transmedia storytelling als een techniek waarbij een organisatie een verhaal vertelt via verschillende mediakanalen die onafhankelijk van elkaar opereren maar wel aan elkaar verbonden zijn. Ieder medium wordt hierbij volgens mediaspecifieke eigenschappen ingezet. Moloney en Unger stellen dat transmedia storytelling ook voor informatieve doeleinden kan worden ingezet en Veglis veronderstelt de inzet van transmedia stortytelling door kranten. In deze scriptie wordt de bruikbaarheid van transmedia storytelling bij kranten onderzocht aan de hand van een analyse van De Volkskrant. Geanalyseerd wordt hoe De Volkskrant het concept toepast op de ongeregeldheden in Oekraïne en Kiev die eind 2013 ontstonden en nog altijd voortduren. Uit de analyse blijkt dat in het geval van de krantenwereld meer sprake lijkt te zijn van een transmediaal nieuwsnetwerk dan van transmedia storytelling.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2521341
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWe need to do our homework. De inzet van transmedia storytelling door kranten.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTransmedia storytelling, kranten, De Volkskrant, transmediaal nieuwsnetwerk, era of collective intelligence, transreadership
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record