dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Nell, M.L. | |
dc.contributor.author | Sanders, C. | |
dc.date.accessioned | 2014-07-23T17:00:47Z | |
dc.date.available | 2014-07-23T17:00:47Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17019 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek is aandacht besteed aan de langdurige kwestie die pensioenspaarders bezighoudt, maar waar vrij weinig motivatie voor gevonden kan worden: heb ik wel genoeg pensioen? Middels kwantitatief veldonderzoek is getracht te ontdekken welke oorzaken ten grondslag liggen aan het gebrek aan kennis bij de gemiddelde gepensioneerde-in-spe. Daarbij is voornamelijk gekeken op welke wijze voorkennis met betrekking tot pensioenen kan bijdragen aan het begrijpen en interpreteren van pensioeninformatie op Mijnpensioenoverzicht.nl. Dit onderzoek liet zien dat er een verband tussen deze factoren bestaat. Proefpersonen met veel voorkennis vertoonden een groter tekstbegrip dan proefpersonen met weinig voorkennis. Daarnaast bleken twee andere factoren van invloed te zijn: leeftijd en opleidingsniveau. Zoals eerdere onderzoeken al voorspelden beschikken mensen die de pensioengerechtigde leeftijd naderen over een bredere pensioenkennis dan hun jongere landgenoten. Ook speelt het opleidingsniveau een rol. Laagopgeleiden scoorden significant lager op pensioenkennis dan midden- en hoogopgeleiden. Een belangrijk advies voor de toekomst is dus niet zozeer de informatieverschaffing te verbeteren, maar eerder het kennisniveau op te schroeven. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 506165 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Wijsheid komt met de jaren | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | pensioen, leeftijd, opleidingsniveau, voorkennis, pensioenkennis, tekstbegrip, scenario, pensioeninformatie | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |