dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Bouwer, I.R. | |
dc.contributor.author | Philippens, E.J.C. | |
dc.date.accessioned | 2014-07-23T17:00:44Z | |
dc.date.available | 2014-07-23T17:00:44Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17015 | |
dc.description.abstract | Het beoordelen van schrijfvaardigheid in het basisonderwijs blijkt een niet al te gemakkelijke taak: naast dat het begrip schrijfvaardigheid problemen oproept, is men het ook niet altijd eens over de wijze van beoordelen. Zo hebben de beoordelingsmethoden allen hun nadelen. Een van deze beoordelingsmethodes maakt gebruik van voorbeeldteksten op een schaal: de schaalbeoordelingsmethode. Uit onderzoek is gebleken dat de schaalbeoordelingsmethode voor een hoge beoordelaarsovereenstemming zorgt. Deze methode wordt echter niet implementeerbaar beschouwd omdat deze een erg hoge arbeidsintensiviteit met zich mee brengt voor de docent.
Dit onderzoek heeft getoetst of een schaalmodel adequaat kan fungeren bij het beoordelen van teksten, geschreven door kinderen in het basisonderwijs, die van onderwerp en/of teksthandeling verschillen. De resultaten van dit onderzoek suggereren dat een schaalmodel gebruikt kan worden ongeacht het onderwerp of teksthandeling. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 411309 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De Beoordeling van Schrijfvaardigheid | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Schrijfvaardigheid, beoordelen, basisonderwijs, beoordelaarsovereenstemming, schaalbeoordelingsmethode | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |