Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTen Thije, J.D.
dc.contributor.advisorBesamusca, E.N.
dc.contributor.authorTeissier, C.M.
dc.date.accessioned2014-07-21T17:00:32Z
dc.date.available2014-07-21T17:00:32Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16967
dc.description.abstractDit onderzoek naar nationale beeldvorming geeft een antwoord op de vraag in hoeverre de beeldvorming over Nederland is veranderd in een periode van 33 jaar in binnen- en buitenlandse kranten. Dit is gedaan door krantenartikelen te analyseren die zijn verschenen in Britse, Vlaamse en Nederlandse kranten die zijn verschenen naar aanleiding van de inhuldiging van koning Willem-Alexander in 2013 en de toenmalige koningin Beatrix in 1980. Hierbij is ook aandacht besteed aan de relatie die het volk in deze landen heeft met zijn koningshuis en de rol van de media hierin. Aan de hand van de functioneel pragmatische benadering (Houtkoop en Koole, 2000) is er gezocht naar kennisstructuren die voortkwamen uit de krantenartikelen. Dit is gedaan door in navolging van El Farisi (2008) kern- en eigenschapswoorden te selecteren en deze samen met drie beoordelaars in te delen in categorieën. Uit deze categorieën zijn vervolgens overkoepelende kennisstructuren voortgekomen. Het zelfbeeld van Nederland komt in beide periodes grotendeels overeen en is in beide periodes positiever dan het beeld dat België en Groot-Brittannië van Nederland hebben. De Vlaamse kranten berichtten in 2013 positiever dan in 1980 over Nederland. In de Britse kranten zijn in 1980 niet voldoende artikelen gevonden om een goede analyse te kunnen uitvoeren. De kennisstructuren, die zijn gevonden die gerelateerd waren aan het Nederlandse koningshuis, zijn in alle landen in beide periodes overwegend positief.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent829956
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOver de inhuldiging van Beatrix in 1980 en Willem Alexander in 2013; een onderzoek naar beeldvorming van Nederland en Nederlanders in binnen- en buitenlandse pers
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnationale, beeldvorming, identiteit, kennisstructuren, imagologie
dc.subject.courseuuInterculturele Communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record