Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCoppens, K.
dc.contributor.authorBussel, M.A. van
dc.contributor.authorPol, P.D.
dc.date.accessioned2014-07-17T17:00:29Z
dc.date.available2014-07-17T17:00:29Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16950
dc.description.abstractIn de huidige studie is onderzocht of er wetenschappelijke bewijskracht te vinden is voor de behandeling van leesproblemen bij kinderen door Xlens en of de procedure van de aanmeting van de filterbril valide is. De effectiviteit is onderzocht bij 35 dossiers. De validiteit van de Xlens testen zijn onderzocht bij 7 kinderen met en 53 kinderen zonder problemen door middel van het aanmeten van een filterbril waarbij zowel de Xlens testen als de genormeerde leestesten zijn afgenomen. Er werd significante vooruitgang gevonden voor het dossieronderzoek bij beide Xlens testen, voor het basisschoolonderzoek alleen op de subtest Kleuren van de CB&WL en blijkt alleen een significant verschil tussen de verschilscores van de groep leesproblemen en geen leesproblemen op de EMT. Geconcludeerd wordt dat de validiteit en betrouwbaarheid van de Xlens testen niet volledig ondersteund kunnen worden. Ook is er geen uitsluitsel over de bewijskracht voor de behandeling van leesproblemen bij kinderen door middel van een filterbril gevonden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent425384
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEffectiviteit van Behandeling met Filterbril bij Kinderen met Leesproblemen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeesproblemen;dyslexie;filterbril;ChromaGen;Xlens
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record