Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMak, Pim
dc.contributor.advisorCanestrelli, Anneloes
dc.contributor.authorVerstappen, V.H.J.
dc.date.accessioned2014-07-13T17:00:18Z
dc.date.available2014-07-13T17:00:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16929
dc.description.abstractWoorden betekenen iets en verwijzen naar dingen, maar ze roepen ook gevoel op bij diegene die ze leest. Zo is uit onderzoek gebleken dat de inhoud van woorden moeilijk genegeerd kan worden wanneer er gevraagd wordt de kleur waarin deze woorden gedrukt staan te identificeren (Stroop, 1935). Om te onderzoeken of beledigingen, complimenten en neutrale woorden verschillend verwerkt worden door mannen dan vrouwen is voor dit onderzoek de emotionele Strooptaak gebruikt. Ook is onderzocht welke rol angst hierin speelt. De onderzoekers vonden dat vrouwen complimenten sneller verwerken dan neutrale woorden, maar niet langer doen over het verwerken van beledigingen dan neutrale woorden. Mannen bleken complimenten niet sneller te verwerken dan neutrale woorden en beledigingen langzamer te verwerken dan neutrale woorden. Tevens verwerkten vrouwen met hoge angsten de stimuli niet anders dan vrouwen met lage angsten, in tegenstelling tot mannen. Mannen met hoge angst op het moment en lage angst als persoonskenmerk deden langer over het verwerken van beledigingen en complimenten dan neutrale woorden. Mannen met hoge angst op het moment en hoge angst als persoonskenmerk deden langer over het verwerken van neutrale woorden dan van complimenten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent208571
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van beledigingen en complimenten in de emotionele Strooptaak, en de rol van angstigheid en sekse
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record