Klanken van het Noorden: De muzikale verbeelding van de Noordse identiteit
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Pelgrom, A.R. | |
dc.contributor.author | Ruyter, W.V. | |
dc.date.accessioned | 2014-07-03T17:00:57Z | |
dc.date.available | 2014-07-03T17:00:57Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16839 | |
dc.description.abstract | Dit artikel onderzoekt welke invloed de muziek heeft gehad op de (beeld)vorming van de Noordse identiteit. In het bredere kader van de imagologie worden achtereenvolgens de klassieke muziek, de jazz en de popmuziek behandeld. Daarbij wordt gekeken naar beelden en verwijzingen naar de nationale en Noordse identiteit in de muziek en de intentie van de musici. Dit wordt in een bredere historische context geplaatst waarbij het culturele nationalisme een centrale rol speelt. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 339427 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Klanken van het Noorden: De muzikale verbeelding van de Noordse identiteit | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | imagologie, Norden, Scandinavië, beeldvorming, stereotypen, nationale karakters, muziek, Noordse identiteit, jazz, cultureel nationalisme, Edvard Grieg, Jean Sibelius, Jan Johansson, Jan Garbarek, Sigur Rós, Amon Amarth, death metal, nationalisme, nationale romantiek, cultureel radicalisme, kulturradikalisme, volksmuziek, folk, mythologie, Kalevala, Lemminkaïnen, IJsland, Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, cool jazz, Nils Petter Molvær, Ring des Nibelungen, Richard Wagner | |
dc.subject.courseuu | Liberal Arts and Sciences |