Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPelgrom, A.R.
dc.contributor.authorRuyter, W.V.
dc.date.accessioned2014-07-03T17:00:57Z
dc.date.available2014-07-03T17:00:57Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16839
dc.description.abstractDit artikel onderzoekt welke invloed de muziek heeft gehad op de (beeld)vorming van de Noordse identiteit. In het bredere kader van de imagologie worden achtereenvolgens de klassieke muziek, de jazz en de popmuziek behandeld. Daarbij wordt gekeken naar beelden en verwijzingen naar de nationale en Noordse identiteit in de muziek en de intentie van de musici. Dit wordt in een bredere historische context geplaatst waarbij het culturele nationalisme een centrale rol speelt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent339427
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKlanken van het Noorden: De muzikale verbeelding van de Noordse identiteit
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsimagologie, Norden, Scandinavië, beeldvorming, stereotypen, nationale karakters, muziek, Noordse identiteit, jazz, cultureel nationalisme, Edvard Grieg, Jean Sibelius, Jan Johansson, Jan Garbarek, Sigur Rós, Amon Amarth, death metal, nationalisme, nationale romantiek, cultureel radicalisme, kulturradikalisme, volksmuziek, folk, mythologie, Kalevala, Lemminkaïnen, IJsland, Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, cool jazz, Nils Petter Molvær, Ring des Nibelungen, Richard Wagner
dc.subject.courseuuLiberal Arts and Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record