Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBeek, J. van de
dc.contributor.advisorZeeuw, M. de
dc.contributor.authorMeerman, R.E.
dc.date.accessioned2014-07-02T17:00:17Z
dc.date.available2014-07-02T17:00:17Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16817
dc.description.abstractNaarmate kinderen ouder worden speelt de vriendengroep een steeds grotere rol en worden zaken als populariteit en sociale acceptatie belangrijker. In deze studie wordt gekeken naar de invloed van het dragen van geluiddempende middelen in de klas op de sociale acceptatie van basisschoolleerlingen. Gekeken wordt of er een verschil is in sociale acceptatie bij het gebruik van oorkappen of Pluggies (oordopjes). Na deelname aan de concentratietest ‘d2’, waarin leerlingen gebruik hebben gemaakt van geluiddempende middelen, hebben leerlingen een vragenlijst ingevuld waarin gevraagd is naar de verwachte sociale acceptatie door klasgenoten. De groep bestond uit 45 jongens en 38 meisjes en hadden samen een gemiddelde leeftijd van 10 jaar en 4 maanden. Klasgenoten van deze leerlingen hebben een vragenlijst ingevuld waarin gevraagd is in hoeverre zij iemand die gebruik maakt van geluiddempende middelen sociaal zullen accepteren. De groep bestond uit 36 jongens en 47 meisjes en hadden samen een gemiddelde leeftijd van 10 jaar en 3 maanden. Beide vragenlijsten zijn ontwikkeld door de onderzoeker. De resultaten gaven geen significante verschillen aan tussen verwachte sociale acceptatie door klasgenoten van leerlingen die gebruik maken van Pluggies of oorkappen. De verschillen tussen gerapporteerde sociale acceptatie door klasgenoten over leerlingen die gebruik maken van Pluggies of oorkappen waren eveneens niet significant. De resultaten van deze studie komen niet overeen met verwachtingen gebaseerd op eerder onderzoek. Meer en uitvoeriger onderzoek is nodig om meer te weten te komen over de invloed van het gebruik van geluiddempende middelen in de klas op de sociale acceptatie van (basisschool)leerlingen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent323511
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInvloed van Gebruik van Geluiddempende Middelen op Sociale Acceptatie bij Basisschoolleerlingen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgehoorbescherming, geluiddempende middelen, oorkappen, Pluggies, sociale acceptatie
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record