Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAtzema, O.A.L.C.
dc.contributor.authorGoede, L.K. de
dc.date.accessioned2014-06-26T17:00:44Z
dc.date.available2014-06-26T17:00:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16808
dc.description.abstractKousenbedrijven in het industriële district van Castel Goffredo hebben de concurrentieslag met bedrijven uit lagelonenlanden goed doorstaan. Deze bedrijven zijn verantwoordelijk voor 60% van de totale wereldproductie. Dat is voornamelijk te danken aan de goede onderlinge samenwerking en de doorgevoerde innovaties. Volgens de geografische theorie wordt samenwerking in de hand gewerkt wanneer bedrijven gevestigd zijn in een zogeheten industrieel district. De belangrijkste vraag waar deze thesis een antwoord op probeert te vinden is in hoeverre de groei van de kousenfabrieken in het industriële district van Castel Goffredo in de periode 2000-2005 (qua omzet en werkgelegenheid) wordt bepaald door bedrijfsbeslissingen op het gebied van strategische oriëntatie. Ook wordt onderzocht of de districtkenmerken van invloed zijn op de groei van het bedrijf. Strategische oriëntatie is de door het management uitgestippelde richting waar een bedrijf op wil gaan. Ze geeft de lange termijn doelstellingen van de onderneming weer. Dat kan gaan over waarop een bedrijf innovatief denkt te zijn, op welk vlak men risico’s gaat nemen en op welke marktontwikkelingen proactief wordt gereageerd. Daarbij moet wel worden aangetekend dat het doorvoeren van innovaties in dit onderzoek wordt opgevat als een concreet bedrijfskenmerk en niet als een strategische oriëntatie op het niveau van doelstellingen van het management. De relatie tussen het nemen van beslissingen over strategische oriëntatie en de groei van bedrijven wordt gecontroleerd voor bedrijfskenmerken zoals het gebruik van specifieke districtkenmerken en het doorvoeren van innovaties. Het onderzoek laat zien dat beslissingen over strategische oriëntatie slechts beperkt van invloed zijn op de omzetgroei. Dit gaat in directe zin alleen maar op voor de doelstelling om de productiecapaciteit te vergroten. Bedrijven die productievergroting als doel stellen laten dus uiteindelijk ook daadwerkelijk vaker een omzetgroei zien. Het gebruik maken van gespecialiseerde arbeid blijkt wel een belangrijke bedrijfsspecifiek district kenmerk te zijn. Bedrijven die daar gebruik van maken, laten significant vaker een omzetgroei zien. Overigens hangt dit verband sterk samen met investeren in innovaties. Met andere woorden, bedrijven die gebruik maken van gespecialiseerde arbeid en die in staat zijn om procesinnovaties door te voeren, genereren meer omzetgroei. Bij de groei van de werkgelegenheid is geen enkel significant verband gevonden met strategische oriëntatie. Bij de groei van de werkgelegenheid gaat ook het verband met het gebruik van gespecialiseerde arbeid verloren. De aanwending van gespecialiseerde arbeid leidt waarschijnlijk tot meer productiviteit, niet tot meer werkgelegenheid. Dit geldt ook voor het doen aan outsourcing en innovatie. Met dit verschil dat deze twee aspecten wel samenhangen met de groei van de werkgelegenheid. Uiteindelijk leiden deze twee dus vaker tot meer groei van werkgelegenheid. De conclusie van dit onderzoek is dat kousenbedrijven in het industriële district van Castel Goffredo nauwelijks groei hebben vertoond omdat zij hun strategie heroriënteren. Innovatie en menselijk kapitaal zijn waarschijnlijk de meest belangrijke oorzaken. De cijfers wijzen uit dat de verschillen tussen succesvolle bedrijven en achterblijvende bedrijven in deze periode groter is geworden. Er vindt dus in het industriële district van Castel Goffredo een selectieproces plaats waarbij innovatieve en samenwerkende bedrijven overblijven. Zo bezien bepaalt hun innovatiekracht of kousenbedrijven in het industriële district van Castel Goffredo een gouden toekomst tegemoet gaan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1433041
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleStrategische heroriëntatie van kousenproducenten en de groei van omzet en werkgelegenheid in het industriële district van Castel Goffredo
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsStrategische oriëntatie, industrieel district, groei van omzet, groei van werkgelegenheid, innovatie, Castel Goffredo, Human Capital
dc.subject.courseuuEconomische geografie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record