Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGlas, R
dc.contributor.advisorDe Vries, I.O.
dc.contributor.authorWelleweerd, E.
dc.date.accessioned2014-06-11T17:00:29Z
dc.date.available2014-06-11T17:00:29Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16730
dc.description.abstractIn het najaar van 2010 leidde de videogame 'Medal of Honor' tot enige controverse in de media doordat in de meerspelermodus de rol van de Taliban aangenomen kon worden. De mediadiscussie zorgde er uiteindelijk voor dat de ontwikkelaar en uitgever de inhoud van het spel vlak voor de releasedatum aanpasten. Deze thesis is een analyse van deze controverse waarin middels een kritische discoursanalyse gekeken wordt naar hoe er binnen de verschillende mediadiscoursen over 'de ander', de weergave van de oorlog in Afghanistan en videogames als medium an sich gesproken wordt. Op deze manier wordt er middels het aanhalen van enkele academische theorieën verklaard wat de rol is van videogames uit het militaire FPS-subgenre in de Amerikaanse buitenlandpolitiek en hoe deze rol zich in de praktijk manifesteert.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent99602
dc.format.extent355212
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van 'the other' in militaire FPS videogames: Een kritische discoursanalyse van de mediacontroverse rondom de release van Medal of Honor
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMedal of Honor, Military Entertainment Complex, Videogames, the other, media, discoursanalyse, Electronic Arts, controverse, Taliban, Oriëntalisme, Neo-Orientalisme, Baudrillard
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record