dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Glas, R | |
dc.contributor.advisor | De Vries, I.O. | |
dc.contributor.author | Welleweerd, E. | |
dc.date.accessioned | 2014-06-11T17:00:29Z | |
dc.date.available | 2014-06-11T17:00:29Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16730 | |
dc.description.abstract | In het najaar van 2010 leidde de videogame 'Medal of Honor' tot enige controverse in de media doordat in de meerspelermodus de rol van de Taliban aangenomen kon worden. De mediadiscussie zorgde er uiteindelijk voor dat de ontwikkelaar en uitgever de inhoud van het spel vlak voor de releasedatum aanpasten. Deze thesis is een analyse van deze controverse waarin middels een kritische discoursanalyse gekeken wordt naar hoe er binnen de verschillende mediadiscoursen over 'de ander', de weergave van de oorlog in Afghanistan en videogames als medium an sich gesproken wordt. Op deze manier wordt er middels het aanhalen van enkele academische theorieën verklaard wat de rol is van videogames uit het militaire FPS-subgenre in de Amerikaanse buitenlandpolitiek en hoe deze rol zich in de praktijk manifesteert. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 99602 | |
dc.format.extent | 355212 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De rol van 'the other' in militaire FPS videogames:
Een kritische discoursanalyse van de mediacontroverse rondom de release van Medal of Honor | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Medal of Honor, Military Entertainment Complex, Videogames, the other, media, discoursanalyse, Electronic Arts, controverse, Taliban, Oriëntalisme, Neo-Orientalisme, Baudrillard | |
dc.subject.courseuu | Nieuwe media en digitale cultuur | |