dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Bavelaar, H. | |
dc.contributor.author | Hanekamp, E.L. | |
dc.date.accessioned | 2012-08-29T17:01:48Z | |
dc.date.available | 2012-08-29 | |
dc.date.available | 2012-08-29T17:01:48Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16655 | |
dc.description.abstract | In deze scriptie onderzoek ik hoe het negatief beeld is ontstaan van Afrika en Afrikaanse kunst en of men nog steeds zo denkt over de hedendaagse Afrikaanse kunst. Maar bovenal wil ik onderzoeken of Afrikaanse kunstenaars zich bewust zijn van dit beeld en hoe ze daar eventueel mee omgaan in hun werk. Als voorbeeld heb ik twee Afrikaanse kunstenaars gekozen, Yinka Shonibare en El Anatsui.
Het negatieve beeld is ontstaan met de kolonisatie van het Afrikaanse continent door de Europeanen. Met het ontstaan van het modernisme ontstond ook het eurocentrische beeld van het Westen. Afrika werd uitgesloten uit de kunstgeschiedenis om zo het beeld van het modernisme als een pure westerse uitvinding ‘clean’ te houden. In het postmodernisme ontstond er echter een pluralistische cultuur waarin de niet-blanke kunstenaar niet langer uitgesloten werd van de kunstscene.
Maar het Westen kampt nog steeds met een eurocentrische visie op de kunst, hoewel het zijn best doet om steeds meer niet-westerse kunst te incorporeren. De focust ligt te weinig op het continent Afrika zelf en teveel op de Afrikaanse hedendaagse diasporakunst. De eurocentrische visie heeft niet alleen invloed op de perceptie van Afrikaanse kunst, maar ook op kunstproductie in Afrika zelf.
Afrikaanse kunstenaars zijn zich bewust van het beeld dat de westerse kunstwereld van hen heeft. Zij stellen dit beeld en de relatie tussen Afrika en het Westen op verschillende manieren aan de kaak in hun werk. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 609280 bytes | |
dc.format.mimetype | application/msword | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Afrika en de mainstream.
De perceptie van hedendaagse Afrikaanse kunst en kunstenaars in het Westen | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Afrika, hedendaagse Afrikaanse kunst, perceptie Afikaanse kunst, Afrikaanse diaspora, eurocentrisme, Yinka Shonibare, El Anatsui | |
dc.subject.courseuu | Kunstgeschiedenis | |