Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVan de Vijver, D. R. E.
dc.contributor.authorBoekhout, T.A.M.
dc.date.accessioned2014-05-22T17:00:38Z
dc.date.available2014-05-22T17:00:38Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16638
dc.description.abstractIn Nederland worden Berlage en in België Henry Van de Velde (1863-1957) genoemd als belangrijke vernieuwers rond 1900. Uit deze beweging, die buiten de architectuur ook de toegepaste kunsten omvat, groeit een nieuwe stijl. Zowel Berlage als Van de Velde beschrijven hun visie op architectuur en toegepaste kunsten in verschillende publicaties en laten zich laten inspireren door verschillende theoretici uit de negentiende eeuw. Een van deze theoretici is Gottfried Semper (1803-1879). Zijn publicaties Der Stil in den technischen und tektonischen Künsten oder praktische Ästhetik van 1860-1863, Die vier Elemente der Baukunst van 1851 en Wissenschaft, Industie und Kunst van 1852 zijn, in meer of mindere mate, een bron voor Berlage’s en Van de Velde’s ideeën voor een nieuwe esthetiek in de architectuur.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3206935
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe stempel van Semper. De invloed van Semper op Berlage en Van de Velde
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsarchitectuur 1900, Semper, Berlage, Van de Velde
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record