dc.description.abstract | Globalisering heeft ervoor gezorgd dat de wereld één grote marktplaats is. Mensen navigeren door deze marktplaats op basis van beeldvorming. Regio's moeten elkaar beconcurreren om ondernemers, investeerders, toeristen, kennis en evenementen aan te trekken en om aandacht en waardering te krijgen van internationale media, regeringen en inwoners van andere landen.
Hiervoor construeren regionale overheden een competitieve identiteit om de reputatie van de regio te beheren en te verbeteren. De competitieve identiteit promoot de innovatieve producten, kennis en ideeën uit de regio om relevant te zijn voor externe partijen. Het belangrijkste doel van dit onderzoek is om te achterhalen op welke manier erfgoed de competitieve identiteit van een regio kan ondersteunen. De relatie tussen erfgoed en competitieve identiteit lijkt tegenstrijdig: regionale competitieve identiteit promoot vernieuwing, terwijl erfgoed over het verleden gaat. Om beide concepten met elkaar te verbinden, wordt het gebruik van erfgoed in de Vlaamse competitieve identiteit onderzocht. In Brussel zijn semi-gestructureerde interviews gehouden met beleidsmakers, regiomarketeers en met mensen werkzaam in de erfgoedsector.
Vlaanderen is internationaal vooral bekend vanwege het erfgoed dat in de regio te vinden is. Hoewel de toeristische sector hiervan profiteert, blijven de regionale vernieuwende producten, diensten, kennis en kunsten betrekkelijk anoniem in het buitenland. Vlaanderen wil zich internationaal profileren als een regio van de toekomst. Om dit te bereiken wordt het erfgoed niet genegeerd, maar geïncorporeerd in een Vlaamse identiteit (met waarden als eigenzinnigheid, een hands on mentaliteit en knowhow) die ook is toe te passen op de innovatieve industriële en culturele innovaties van het heden.
De regio gebruikt zijn wereldberoemde erfgoed (zoals de schilderijen van de Vlaamse Primitieven) om deze innovaties te symboliseren. Het communiceert historisch en hedendaags baanbrekend vakmanschap als zijnde ontstaan uit dezelfde Vlaamse identiteit. Historische en hedendaagse Vlamingen worden ingezet om aan de wereld te tonen dat Vlaanderen in het verleden vernieuwend was en, belangrijker nog, ook in het heden innovatief is. Elke competitieve identiteit moet bestaan uit een duidelijke strategie, een innovatieve inhoud en beroemde symbolen om zowel de regionale identiteit als de innovaties te symboliseren. Erfgoedobjecten kunnen worden ingezet voor de laatste van de drie. Erfgoed kan alleen een competitieve identiteit ondersteunen als het op een of andere manier kan worden gekoppeld aan innovatie. | |