dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Wennekes, E.G.J. | |
dc.contributor.author | Maduro, L.S. | |
dc.date.accessioned | 2014-03-20T18:00:41Z | |
dc.date.available | 2014-03-20T18:00:41Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16385 | |
dc.description.abstract | Sinds de opkomst van black music in het begin van de twintigeste eeuw is er sprake van constante herdefinities van muzikale zwartheid door musici van de Atlantische afrodiaspora. Vanaf de jaren tachtig maakt dit fenomeen ook deel uit van elektronische dansmuziek; house, techno en elektro zijn genre’s die afkomstig zijn van eerdere zwarte muziekstijlen en mogelijk werden gemaakt door elektronische hulpmiddelen zoals synthesizers, drummachine’s en samplers. Footwork is een dergelijk genre uit het recente verleden en is zowel een muziekstijl als zijn bijbehorende dans. In deze thesis wordt footwork uit Chicago geanalyseerd in het licht van afrofuturisme, een gedachtegoed waarin betoogd wordt dat toekomstige kunstvormen van de afrodiaspora vanuit haar verleden tot stand komen. In de analyse zal worden beredeneerd dat footwork tot het continuüm van zwarte muziek behoort op basis van muzikale kenmerken en de sociale context waarin het genre is ontstaan. Tevens zal de rol van mediatisering (met name het internet) in de vorming van footwork worden toegelicht. Als casus wordt de muziek van DJ Rashad en DJ Spinn, twee grondleggers van footwork, gebruikt als onderzoeksobject. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 2029626 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Footwork: Afrofuturisme en changing same in hedendaagse dansmuziek van South Side Chicago | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | footwork, afrofuturisme, Chicago, changing same | |
dc.subject.courseuu | Muziekwetenschap | |