Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOverbeeke, E.
dc.contributor.authorMul, N.T.
dc.date.accessioned2014-03-18T18:00:43Z
dc.date.available2014-03-18T18:00:43Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16362
dc.description.abstract‘De’ Amerikaanse identiteit is een discutabel begrip, maar in de praktijk blijkt dat daar wel van gesproken wordt. Zo ook van een nationale identiteit in de Amerikaanse klassieke muziek. In de literatuur wordt over veel succesvolle Amerikaanse componisten geschreven dat zij het ‘nationale Amerika’ vertegenwoordigen. Maar het kan toch niet dat al die componisten hetzelfde Amerika representeren? Charles Ives en George Gershwin zijn beiden componisten die als vertegenwoordiger van die ‘Amerikaanse stijl’ worden gezien. En toch: bij het beluisteren van twee van hun karakteristieke composities, respectievelijk A symphony: New England Holidays en Rhapsody in Blue, zijn de overeenkomsten ver te zoeken. Op basis van welke muzikale idiomen kregen zij het label ‘Amerikaans’ toebedeeld? In deze scriptie wordt getracht om inzicht te geven in het vraagstuk rondom de (nationale) identiteitsvorming in klassieke muziek in de Verenigde Staten van Amerika. Antwoord zal gegeven worden op de hoofdvraag: hoe wordt de Amerikaanse identiteit verklankt door George Gershwin en Charles Ives in respectievelijk Rhapsody in Blue en A symphony: Holiday in New England?
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent105330
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleZoektocht naar een Amerikaanse Nationale Identiteit, een vergelijkende studie: Charles Ives en George Gershwin
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIdentiteit, nationalisme, Charles Ives, George Gershwin, Amerikaase identiteit
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record