Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSternheim, L.
dc.contributor.advisorSchilder, C.
dc.contributor.authorTheunissen, A.J.P.
dc.date.accessioned2014-03-18T18:00:35Z
dc.date.available2014-03-18T18:00:35Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16360
dc.description.abstractAbstract Within the clinical setting for eating disorders, it seems to be that people have a higher than average IQ and level of education. In addition, it is suggested that perfectionism has potential impact on IQ and the level of education to people with eating disorders. Nevertheless there is still no clear agreement in scientific research. This article therefore will examine the relationship between IQ and the level of education in people with eating disorders. Because of the possible influence perfectionism has on the intellectual functioning, this article will examine the influence of perfectionism on the level of IQ and the level of education. A database has been compiled (N = 374) where besides the actual level of education of the participants the information of an intelligence task and an perfectionism subscale of an eating disorder questionnaire has been processed also. The expected educational levels were calculated on the basis of intelligence scores that emerged from the intelligence task. This study shows that more than half of the eating disorder patients had a higher than expected level of education. It can therefore be concluded that more than half of the people with an eating disorder have a higher than expected level of education when compared to the IQ scores of those patients. There is also a significant relationship between the actual level of education and the degree of perfectionism in people with an eating disorder. It was found that a higher level of education can be associated with a higher score on the perfectionism subscale of the eating disorder questionnaire. Furthermore it can be concluded that within the group of people with an eating disorder there are differences in the degree of perfectionism between the levels of education. Future research should focus on the inclusion of data from a control group containing people without an eating disorder, in addition to the data from the eating disorder patients. Which could provide more insight to what extent perfectionism influences the level of education in people with eating disorders. This would create more understanding of the relationship between the severity of the disease and the intellectual functioning of people with eating disorders and the role that perfectionism plays in this matter. Samenvatting De klinische indruk bestaat dat mensen met een eetstoornis een hoger dan gemiddeld IQ en opleidingsniveau hebben. Daarnaast wordt gesuggereerd dat perfectionisme van mogelijke invloed kan zijn op het IQ en het opleidingsniveau bij mensen met een eetstoornis. Er is hierover echter nog weinig bekend. In het huidige artikel wordt daarom de relatie onderzocht tussen het IQ en het opleidingsniveau bij patiënten met een eetstoornis. Omdat perfectionisme een mogelijke rol kan spelen in het intellectueel functioneren wordt daarnaast onderzocht wat de invloed is van perfectionisme op de hoogte van het IQ en het opleidingsniveau. Er is een database samengesteld (N = 374) waarin de scores van de participanten op een intelligentietest en op een perfectionisme subschaal van een eetstoornis vragenlijst zijn verwerkt. Ook het opleidingsniveau van de participanten is in de database opgenomen. De verwachte opleidingsniveaus werden berekend aan de hand van intelligentie scores. Uit dit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de eetstoornis patiënten een hoger dan verwacht opleidingsniveau heeft. Geconstateerd kan worden dat meer dan de helft van de patiënten met een eetstoornis een hoger opleidingsniveau heeft dan bij het IQ van deze patiënten verwacht zou worden. Ook is er een significante relatie gevonden tussen het daadwerkelijke opleidingsniveau van patiënten met een eetstoornis en de mate van perfectionisme. Er bleek dat hoe hoger het opleidingsniveau hoe hoger de scores waren op de perfectionisme subschaal van de eetstoornis vragenlijst. Er kan dus geconcludeerd worden dat bij patiënten met een eetstoornis er verschillen zijn in de mate van perfectionisme per opleidingsniveau. Toekomstig onderzoek is nodig om deze resultaten van mensen met een eetstoornis te vergelijken met een controle groep van mensen zonder eetstoornis. Er zou dan meer duidelijkheid gecreëerd kunnen worden over welke invloed perfectionisme heeft op het opleidingsniveau bij mensen met een eetstoornis. Dit zou meer inzicht geven in de relatie tussen de ernst van de ziekte en het intellectueel functioneren van mensen met een eetstoornis en de rol die perfectionisme hierin speelt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent152730
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIQ en opleidingsniveau bij mensen met een eetstoornis: De invloed van perfectionisme op de hoogte van het IQ en opleidingsniveau bij mensen met een eetstoornis.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordseetstoornis;IQ;opleidingsniveau;perfectionisme;
dc.subject.courseuuKlinische en Gezondheidspsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record