Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSimon Thomas, Marc
dc.contributor.authorVercammen, S.J.H.
dc.date.accessioned2014-03-12T18:00:41Z
dc.date.available2014-03-12T18:00:41Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16343
dc.description.abstractVoor deze scriptie is onderzoek gedaan naar inheemse gidsen in Santiago Atitlán, Guatemala. Er is sprake van een ongelijke wederzijdse beïnvloeding binnen de toeristenindustrie. Gidsen worden enerzijds beïnvloed door toeristen en anderzijds oefenen gidsen invloed uit op toeristen. Deze beïnvloeding is echter ongelijke, omdat toeristen reizen in een environmental bubble. Binnen deze bubble zijn de relaties tussen gidsen en toeristen tijdelijk. Daarnaast is de toerist enkel op reis terwijl gidsen aan het werk zijn om geld te verdienen, hierdoor ontstaat een afhankelijkheidsrelatie. Deze beïnvloeding heeft echter niet tot gevolg dat cultuur ‘inauthentiek’ wordt voor gidsen. Oude betekenissen worden meegenomen in een nieuwe situatie waarbij een economische betekenis wordt toegevoegd. Daarnaast herrijzen oude tradities door een (re)invention of tradition, waarbij oude betekenissen over authenticiteit een nieuwe betekenis krijgen. Gidsen geven hun leven binnen en buiten de toeristenindustrie mede vorm door op de wensen van toeristen in te spelen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1303311
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen ongelijke wederzijdse beïnvloeding
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAuthenticiteit; toerisme; inheemse gidsen; Guatemala; commodified persona; cultural broker; Santiago Atitlán; environmental bubble; (re)invention of tradition
dc.subject.courseuuCulturele antropologie en ontwikkelingssociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record