dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Segal, Dr. J. | |
dc.contributor.advisor | Henrichs (tweede lezer), Dr. H. | |
dc.contributor.author | Fraanje, T. | |
dc.date.accessioned | 2014-03-06T18:00:54Z | |
dc.date.available | 2014-03-06T18:00:54Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16331 | |
dc.description.abstract | In de politiek van de Deutsche Democratische Republik was cultuur een belangrijke factor. Door kunst en cultuur te sponsoren en te controleren probeerde de overheid na de oorlog de nieuwe Oost-Duitse natie te legitimeren. Deze scriptie is een onderzoek naar de wijze waarop kunstenaars omgingen met deze overheidsbemoeienis in de kunsten. Aan de hand van prentkunst uit de jaren '70 en '80, gebaseerd op het werk van staatsdichter Johannes R. Becher wordt uitgezocht hoe de kunstenaars naast het officiële narratief ook hun eigen inbreng kwijt konden in hun kunst. Er was soms zelfs sprake van regelrechte kritiek op het regime, die versleuteld moest worden middels metaforen of andere subtiliteiten. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 396800 | |
dc.format.mimetype | application/vnd.ms-office | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Kritiek aan de muur. Een onderzoek naar artistieke vrijheid in de DDR. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | DDR, Prentkunst, Johannes R. Becher | |
dc.subject.courseuu | Cultuurgeschiedenis | |