Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSegal, Dr. J.
dc.contributor.advisorHenrichs (tweede lezer), Dr. H.
dc.contributor.authorFraanje, T.
dc.date.accessioned2014-03-06T18:00:54Z
dc.date.available2014-03-06T18:00:54Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16331
dc.description.abstractIn de politiek van de Deutsche Democratische Republik was cultuur een belangrijke factor. Door kunst en cultuur te sponsoren en te controleren probeerde de overheid na de oorlog de nieuwe Oost-Duitse natie te legitimeren. Deze scriptie is een onderzoek naar de wijze waarop kunstenaars omgingen met deze overheidsbemoeienis in de kunsten. Aan de hand van prentkunst uit de jaren '70 en '80, gebaseerd op het werk van staatsdichter Johannes R. Becher wordt uitgezocht hoe de kunstenaars naast het officiële narratief ook hun eigen inbreng kwijt konden in hun kunst. Er was soms zelfs sprake van regelrechte kritiek op het regime, die versleuteld moest worden middels metaforen of andere subtiliteiten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent396800
dc.format.mimetypeapplication/vnd.ms-office
dc.language.isonl
dc.titleKritiek aan de muur. Een onderzoek naar artistieke vrijheid in de DDR.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDDR, Prentkunst, Johannes R. Becher
dc.subject.courseuuCultuurgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record