Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSterkenburg, Dr. J. van
dc.contributor.authorSchrijvers, L.B.J.
dc.date.accessioned2014-03-03T18:00:52Z
dc.date.available2014-03-03T18:00:52Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16285
dc.description.abstractDit onderzoek voorziet in deze behoefte van betaald voetbal organisaties (BVO’s), door middels kwalitatief onderzoek op zoek te gaan naar de betekenissen die supporters geven aan supporterschap. Het onderzoek geeft antwoord op de volgende centrale onderzoeksvraag: Welke betekenissen geven supporters van betaald voetbalclubs aan het supporterschap van hun club? De dataverzameling heeft plaatsgevonden aan de hand van negen focusgroepen bij Ajax, FC Utrecht en VVV-Venlo met in totaal 51 respondenten. Uit de gesprekken is gebleken dat supporters zich in eerste instantie verbonden voelen met hun club. Supporters zijn opgegroeid met de club, ervaren een bepaalde nieuwsgierigheid naar de club en voelen zich thuis bij de cultuur die in het stadion hangt. Respondenten kunnen getypeerd worden als fans: zij identificeren zich met de club en ervaren een gevoel van verbondenheid met de club. Dit wordt geuit door stadionbezoek maar ook in het dagelijks leven. Supporterschap wordt gezien als een hobby en als een onderdeel van het leven dat men nooit meer kwijtraakt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent942693
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title'Voor mij is het soms net vissen.' Een kwalitatief onderzoek naar betekenissen gegeven aan supporterschap in het betaald voetbal.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoetbal, Supporterschap, Sociale waarde van voetbal, Ervaringen
dc.subject.courseuuSportbeleid en sportmanagement


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record