Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBruijn, de, Prof. dr. E.
dc.contributor.authorKapteijn, M.M.M.
dc.date.accessioned2014-02-28T18:00:39Z
dc.date.available2014-02-28T18:00:39Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16269
dc.description.abstractProfessionele ontwikkeling van docenten wordt gezien als een van de meest essentiële middelen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. In deze explorerende studie is onderzocht of er samenhang is tussen de organisatiecultuur, managementstijl, professionaliseringsactiviteiten en persoonskenmerken van docenten in het middelbaar beroepsonderwijs. Er is een survey afgenomen bij docenten (n=37) en onderwijsmanagers (N=2) bij twee scholen van een regionaal opleidingscentrum; zeven docenten zijn geïnterviewd. De resultaten laten zien dat er verschillen en overeenkomsten zijn tussen de scholen. De schoolcultuur kenmerkt zich als procesgericht en normatief. De managementstijl wordt ervaren als ondersteunend, echter aan het uitvoeren van HR-beleid wordt minder aandacht besteed. De professionaliseringsactiviteiten van docenten richten zich vooral op het bijhouden van kennis en collegiale samenwerking. Samenhang tussen de constructen kan onvoldoende worden aangetoond.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent733126
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleProfessionele Ontwikkeling van Docenten in het Middelbaar Beroepsonderwijs in Organisatieperspectief
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsorganisatiecultuur; managementstijl; professionele ontwikkeling; middelbaar beroepsonderwijs
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record