dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Overbeeke, E. | |
dc.contributor.author | Hendrickx, J.H.J. | |
dc.date.accessioned | 2014-02-24T18:00:48Z | |
dc.date.available | 2014-02-24T18:00:48Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16225 | |
dc.description.abstract | In deze scriptie wordt een muziekwetenschappelijke omschrijving gegeven van het begrip constructivisme, door aan de hand van de literatuur een globale omschrijving te geven van het begrip in politiek en beeldende kunst. De gevonden omschrijving wordt vervolgens toegepast op de muziek. Dit leidt tot een inventarisatie van muzikale compositieprincipes en stijlkenmerken die constructivistisch genoemd kunnen worden.
Vervolgens wordt een gedeeltelijke anayse gegeven van de Vierde Vioolsonate van Nikolaj Roslavets (Rusland, 1881 – 1944). De vraag is in hoeverre dit werk constructivistisch genoemd kan worden. Een vergelijking met de bij de eerste vraag gevonden principes en kenmerken geeft het antwoord. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Constructivistische muziek? Nikolaj Andrejevitsj Roslavets | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Constructivisme; Roslavets; Rusland; Revolutie; Proletkoelt; ASM; Synthetisch akkoord; | |
dc.subject.courseuu | Muziekwetenschap | |