dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Bavelaar, dr. H. | |
dc.contributor.author | Boom, M. van der | |
dc.date.accessioned | 2014-02-24T18:00:46Z | |
dc.date.available | 2014-02-24T18:00:46Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16220 | |
dc.description.abstract | Kunst lijkt zich steeds meer te richten op het publiek en richt zich op maatschappijkritische vraagstukken. Al eeuwenlang is kunst een uiting geweest van kritiek, satire en protest. Dit roept de vraag op of een tentoonstelling met een maatschappijkritische aard impact heeft op de bezoeker. Gaat de bezoeker nadenken, wordt de bezoeker bewust gemaakt, of verandert de bezoeker zelfs van gedachten? Interessanter is te onderzoeken welke factoren een grote rol spelen bij de sociale impact van kunst. Theorieën bieden hiervoor een goed kader, beter is het echter om deze te toetsen aan empirische gegevens. Daarom zal de tentoonstelling Ja Natuurlijk als casus dienen bij dit onderzoek. Dit leidt tot de volgende hoofdvraag:
Welke inzichten zijn te verkrijgen over de sociale impact van kunst vanuit kunsthistorisch, sociologisch, filosofisch en psychologisch perspectief aan de hand van de casus Ja Natuurlijk? | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 3675268 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Hoe kunst de wereld redt? Een onderzoek naar de sociale impact van kunst. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Sociale impact; Kunst; Sociologie; Psychologie; Filosofie; Maatschappij; Geëngageerde kunst; Ja Natuurlijk; verbeeldingskracht; Bourdieu; Hans van Maanen; Luhmann; Latour; Kunstwereld; tentoonstelling; | |
dc.subject.courseuu | Kunstbeleid en -management | |