Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNimwegen, Dr.S.A. van
dc.contributor.authorKort, M.L.
dc.date.accessioned2014-01-30T18:04:19Z
dc.date.available2014-01-30T18:04:19Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15865
dc.description.abstractZowel in de humane als de veterinaire geneeskunde worden er al eeuwen lang kadavers en levende proefdieren gebruikt in het onderwijs. De nadelen van kadavers zijn het eenmalig gebruik, de lage beschikbaarheid, het ethische dilemma en de autolyse en postmortale rigor. Ook onderwijs in de OK heeft zijn nadelen, namelijk de steeds kortere tijd voor onderwijs in de OK vanwege de bezuinigingen ook weer het ethische aspect waarbij het risico voor de patiënt aanzienlijk stijgt. De voordelen van de Skills Lab-modellen is dat ze herbruikbaar zijn, makkelijk reproduceerbaar, veilig en goedkoop. Ook is het een gestandaardiseerde oefenmethode waarbij studenten elk moment in een stressvrije omgeving kunnen oefenen. Het doel van het Skills Lab is tweeledig. Het is als eerste om studenten zonder fulltime begeleiding van een docent verschillende vaardigheden zelfstandig te laten oefenen en zodoende hun techniek verbeteren. Ten tweede is het ook voor het verminderen van het gebruik van proefdieren en patiënten voor het aanleren van chirurgische handelingen op de faculteit, waarbij dierenwelzijn maar ook de kosten een rol spelen. In totaal heb ik vier extra modellen gemaakt voor het chirurgisch Skills Lab aan de Faculteit Diergeneeskunde aan de Universiteit Utrecht. Twee modellen hebben als doel de kennis over instrumenten uit de OK op te frissen. Dit zijn de modellen ‘Wall of Suture’ en ‘Name the instrument’. Daarnaast zijn er 2 chirurgische modellen gemaakt waarbij de focus voornamelijk ligt op het oefenen van de chirurgische vaardigheden. Dit is het ‘bloedafname en vene katheter’-model en het ‘tumorverwijdering’-model. De enquête is afgenomen bij 36 studenten. Ze hebben 2 enquêtes ingevuld namelijk voor en na het Skills Lab. Het Skills Lab bestaat op dit moment nog uit 3 ochtenden, waarbij de onderdelen algemeen hechten en darmresectie, KNO en urologie de revue passeren. In de enquête werd hun mening gevraagd over het nut, de leukheid, de hoeveelheid en de verwachtingen van het Skills Lab. Daarnaast is ook gevraagd naar de gang van zaken rondom de modellen zoals het aangeboden hechtsetje, geen begeleiding aanwezig, de voorbereidingsstof en de tijdsindeling per ochtend. Hierdoor is een volledig beeld gekregen van de reactie van de studenten die het Skills Lab hebben doorlopen. De uitkomsten van de enquête zijn erg positief. Het Skills Lab wordt door het grootste deel van de studenten als leuk, leerzaam en nuttig beoordeeld. Er is zelfs vraag naar uitbreiding van de Skills Lab met meerdere modellen, die binnenkort ook zullen komen. Geen begeleiding werd ook als prettig ervaren, maar er is nog wel discussie mogelijk over of dit werkelijk ook de beste methode is. Het gemiddelde eindcijfer dat de studenten het chirurgisch Skills Lab geven is een 7,5.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleOntwikkeling en evaluatie van het veterinair chirurgisch Skills Lab
dc.type.contentDoctoral Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSkills Lab, diergeneeskunde, chirurgie, veterinair onderwijs, skillslab modellen, vaardigheden
dc.subject.courseuuGeneeskunde van gezelschapsdieren


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record