Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKerkhof, A.M.
dc.contributor.authorJutte, N.
dc.contributor.authorReinink, R.
dc.contributor.authorLenaerts, P.A.M.
dc.contributor.authorHoogen, D.C.I. van den
dc.date.accessioned2014-01-27T18:00:56Z
dc.date.available2014-01-27T18:00:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15784
dc.description.abstractDe adolescentie is een van de meest risicovolle periodes voor het ontwikkelen van depressie. Bovendien komt persoonlijkheid in veel onderzoek als belangrijke factor naar voren. In dit onderzoek is de relatie tussen persoonlijkheid en depressie onderzocht bij 34 klinisch depressieve adolescenten en 562 adolescenten uit de algemene Nederlandse bevolking in de leeftijd van 11 tot 21 jaar. De gemiddelde leeftijd van de klinische adolescenten is 16.06 (SD = 1.87) en van de algemene adolescenten 16.44 (SD = 2.94). Aan de hand van zelfrapportage zijn correlaties gevonden tussen alle Big Five persoonlijkheidskenmerken en depressie. Daarbij worden significante verschillen gevonden in depressieve symptomen, persoonlijkheidskenmerken, emotieregulatie en attributiestijl tussen de twee onderzoeksgroepen. Daarnaast zijn sekseverschillen aanwezig in de algemene groep op emotionele instabiliteit, vriendelijkheid en zorgvuldigheid. Tevens blijken emotieregulatie en attributiestijl een modererende rol te spelen in de relatie tussen persoonlijkheid en depressie. Deze bevindingen geven implicaties voor de behandeling en preventie van depressie. Vervolgonderzoek is van belang, met oog op de mogelijk modererende factoren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent350673
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verschil in persoonlijkheid bij klinisch depressieve adolescenten en de adolescenten uit de algemene bevolking: De rol van sekse, emotieregulatie en attributiestijl
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPersoonlijkheid, depressie, sekse, emotieregulaite, attributiestijl, moderator, big five
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record