dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Vermande, M. | |
dc.contributor.author | Wieringen, F. van | |
dc.date.accessioned | 2013-12-24T06:00:24Z | |
dc.date.available | 2013-12-24T06:00:24Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15651 | |
dc.description.abstract | In deze studie is onderzoek gedaan naar de Resource Control Theory van Patricia Hawley op basis van bestaande data afkomstig uit een landelijk onderzoek van het Dutch Consortium on Bullying (DCOB). De steekproef omvatte 2413 Nederlandse brugklasleerlingen. De Resource Control Theory stelt dat het gedrag van een kind de functie heeft bepaalde bronnen te verwerven. Deze bronnen kunnen zowel materieel, sociaal of informatief zijn. Hawley maakt onderscheid tussen prosociaal en coërcief gedrag, waarbij zij vijf categorieën vindt. Deze categorieën zijn getest op de variabelen: resource control, perceived popularity, sociale acceptatie en zelfwaargenomen sociale acceptatie. Uit de resultaten blijkt dat kinderen met bistrategische strategie en een coërcieve strategie het hoogste scoren op resource control en perceived popularity. Op sociale acceptatie scoren de prosociale controllers het hoogst. De bistrategische groep en de coërcieve groep hebben de hoogste score op zelfwaargenomen sociale acceptatie. Sterke kanten van dit onderzoek zijn het grote databestand en het gebruik van verschillende informanten. Limitaties van het onderzoek zijn dat het niet duidelijk is of aan de assumptie onafhankelijkheid is voldaan en dat er mogelijk sprake is van een interviewer-effect of sociale wenselijkheid. Implicatie voor verder onderzoek is een longitudinaal design en onderzoek tussen seksen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 491863 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Resource control bij brugklassers | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Resouce control theory; Hawley; olthof; brugklas | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |