Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHuijts, Tim
dc.contributor.authorMassa, J.
dc.date.accessioned2013-12-21T06:00:35Z
dc.date.available2013-12-21T06:00:35Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15632
dc.description.abstractInleiding en vraagstelling In Nederland hebben we te maken met een groot aantal maatschappelijke processen. In het sociaal domein vinden er drie decentralisaties plaats en in het fysiek domein is er grote druk op de budgetten voor het onderhoud van de openbare ruimte. Deze dynamiek vraagt om een ander soort gemeente. Een gemeente die uitgaat van de burger- kracht van de samenleving. Een gemeente die in een slankere vorm faciliteert in plaats van autoritair stuurt. De veronderstelling van de rijksoverheid is dat de ruimte die ontstaat doordat de overheid faciliteert in plaats van stuurt gevuld wordt door ' beleidsparticiperende' burgers en professionele partners zodat de gemeente zich kan terugtrekken. Beleidsparticipatie refereert aan burgers die in een integrale aanpak verantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering en realisatie van de toekomstplannen van de gemeenschap. Deze studie onderzoekt hoe beleidsparticipatie tot stand komt in de gemeenschappen en hoe de gemeente dit kan faciliteren Methodiek & proces Deze studie kent een mixed method approach, dat wil zeggen een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Om de rol van de burgers te verklaren, zijn er in totaal 1200 vragenlijsten gedistribueerd in de gemeenten Bodegraven ' Reeuwijk, Culemborg, Leudal en Rhenen. De rol van de gemeente is onderzocht door het afnemen van 33 diepte-interviews, het bijwonen van bewonersavonden en het organiseren van een werkconferentie met als deelnemers bestuurders, ambtenaren van de vier gemeenten en professionals. Resultaten kwantitatief en kwalitatief onderzoek Beleidsparticpatie ontstaat mede vanuit het sociaal kapitaal binnen de gemeenten. Netwerken, vertrouwen en reciprociteit zijn de voornaamste factoren die de productie van beleidsparticipatie stimuleren. Naast het sociaal kapitaal zijn de demografische factoren geslacht, leeftijd en opleidingsniveau van invloed op beleidsparticipatie. Binnen de gemeentelijke organisaties is er het bewustzijn dat de rol van de gemeente gaat veranderen, er is echter nog geen concrete visie op beleidsparticipatie. Daarnaast is er behoefte aan een beleidsmedewerker 2.0. Tot slot vinden gemeenten het erg lastig om de controle binnen de organisatie los te laten en beleidsvrijheid te realiseren. Aanbevelingen Er worden aanbevelingen gedaan op het strategisch, tactisch en operationeel niveau voor de gemeenten met als doel de beleidsparticipatie te stimuleren. Er is aandacht besteed aan de visie op beleidsparticipatie, de inrichting van de gemeentelijke organisatie en de middelen die bijdragen aan het stimuleren van beleidsparticipatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2553740
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBig society, een utopie of werkelijkheid?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscivil society; sociaal kapitaal; netwerken, vertrouwen ; reciprociteit; burgerparticipatie; big society; de kanteling; social and physical disorder; governance; beleidsparticipatie
dc.subject.courseuuVraagstukken van beleid en organisatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record