Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRaaijmakers, Q.A.W.
dc.contributor.authorBruns, T.A.
dc.date.accessioned2013-12-18T06:00:42Z
dc.date.available2013-12-18T06:00:42Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15565
dc.description.abstractPesten en gepest worden zijn wereldwijd veelvoorkomende problemen en kunnen negatieve gevolgen hebben. Het doel van dit onderzoek is meer te weten te komen over hoe pesten en gepest worden zich verhouden tot sociale angst en algemene identiteit bij adolescente jongens en meisjes. In totaal hebben 560 middelbare scholieren van 21 verschillende scholen tussen de 12-16 jaar een samengestelde vragenlijst ingevuld. Alle respondenten volgen HAVO, VWO, HAVO/VWO of Gymnasium onderwijs. De vier constructen blijken bijna allemaal met elkaar in verband te staan, er blijkt alleen geen direct verband tussen sociale angst en pesten te bestaan. Bij algemene identiteit en gepest worden is sprake van een wederzijds verband, net als bij pesten en gepest worden. Dit laatste verband is alleen geldig voor jongens, net als het effect van algemene identiteit op pesten. Ten slotte is er één mediatieverband gevonden: het verband tussen gepest worden en sociale angst wordt gemedieerd door algemene identiteit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent319363
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Verband tussen Pesten, Gepest Worden, Sociale Angst en Algemene Identiteit bij Jongens en Meisjes in de Adolescentie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPesten;gepest worden; sociale angst; algemene identiteit
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record