Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEijnatten, J. van
dc.contributor.authorKremers, R.
dc.date.accessioned2012-08-08T17:01:37Z
dc.date.available2012-08-08
dc.date.available2012-08-08T17:01:37Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15555
dc.description.abstractIn deze scriptie staat de krantenberichtgeving in Nederland over de Grote Depressie centraal. Er wordt beschreven hoe drie grote Nederlandse dagbladen afkomstig uit verschillende zuilen elk de economische crisis representeerden in hun nieuwsberichten. De hypothese die wordt gevolgd leunt op de gedachte dat de verschillende zuilen verschillende onderwerpen meer zullen belichten omdat bepaalde onderwerpen actueler zijn voor hun zuil dan anderen. Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van verschillende frames afkomstig uit o.a. de theorieën Semetko & Valkenburg en Pan & Kosicky. Met behulp van deze frames is de aard van de berichtgeving in de verschillende kranten geanalyseerd. Opvallend genoeg blijkt in de resultaten dat de kranten, hoewel zij verschillende zuilen vertegenwoordigen, vrijwel dezelfde frames gebruiken om de economische crisis te representeren. Dit roept de interessante vraag op voor vervolgonderzoek of de verschillen tussen verzuilde media wel werkelijk zo groot waren als vaak op voorhand wordt aangenomen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleDe crisis van vertrouwen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFraming, Media, "Grote Depressie", Economie, Crisis, Representatie
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record