Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKleijn, R.A.M.
dc.contributor.authorLuijckx, R.
dc.date.accessioned2013-12-12T06:00:16Z
dc.date.available2013-12-12T06:00:16Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15540
dc.description.abstractStudenten worden vaak beschreven als strategische lerenden, maar in de praktijk worden zij vaak oppervlakkige lerenden door het grenzeloze aanbod van materiaal. Een uitdaging voor docenten hierin is de studenten aan te moedigen een diepere betekenis van het onderwerp te creëren. Een diepere betekenis aan het leren kan worden gegeven door ' diep leren' . Bij het diep leren moet de student proberen te begrijpen waar de stof over gaat door het actief bezig zijn met de stof en het leggen van verbanden binnen de stof. Uit onderzoeken is gebleken dat deze diepere betekenis aan het leren kan worden gegeven door studenten zelf toetsvragen te laten ontwerpen bij de te bestuderen stof. Een aantal onderzoekers benadrukken tevens dat wanneer studenten kunnen overleggen over de ontworpen toetsvragen, dit zal resulteren in een diepere betekenis van het leren. Binnen huidig onderzoek is gericht op het achterhalen van het leerrendement van de werkvorm ' studenten ontwerpen toetsvragen' en in hoeverre interactie hieraan heeft bijdragen. Om dit te onderzoeken zijn interviews afgenomen binnen vier verschillende Hogescholen en Universiteiten binnen Nederland, waarbij veertien studenten zijn geïnterviewd met betrekking tot de werkvorm ' studenten ontwerpen toetsvragen' . Uit de verkregen resultaten is geconcludeerd dat studenten dieper zijn gaan leren door het ontwerpen van toetsvragen en dat zij actiever, eerder en anders aan de slag zijn gegaan met de leerstof en dat zij hebben leren denken als docent. Echter kan niet met zekerheid worden gezegd dat de interactie, welke is ontstaan tijdens de samenwerking, heeft bijdragen aan de leeropbrengsten van de studenten. In de discussie worden limitaties besproken, suggesties gedaan ten aanzien van vervolgonderzoek en worden aanbevelingen voor docenten gedaan met betrekking tot de werkvorm ' studenten ontwerpen toetsvragen' .
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent111971
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleINZETTEN VAN DE WERKVORM ' STUDENTEN ONTWERPEN TOETSVRAGEN
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record