Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSlobbe, drs. M.
dc.contributor.authorNuijten, N.
dc.date.accessioned2013-12-10T06:00:47Z
dc.date.available2013-12-10T06:00:47Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15515
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de positionering van de sportvereniging in een veranderende samenleving inzichtelijk gemaakt aan de hand van betekenisgeving door verenigingsleden. Dit is onderzocht door middel van observaties, documentanalyse, interviews en een focusgroepbijeenkomst bij 4 verschillende voetbalverenigingen. Daarnaast is er gebruik gemaakt van de interviews die eerder zijn afgenomen door studenten die deelnamen aan het project Vereniging in bedrijf. Dit is met name gebruikt als achtergrondinformatie. Tot enkele decennia terug waren sportverenigingen echter op ' traditionele' leest geschoeide interessegebonden ledenorganisaties met een mutual support karakter (Handy, 1988). Dit geeft aan dat een organisatie er voor de leden is en door diezelfde leden wordt ondersteund. In de traditionele sportvereniging vormde de ' passie' voor een specifieke sport het centrale en verbindende cultuuraspect. Een van de belangrijkste centrale waarden van een vrijwillige organisatie is de intrinsieke motivatie die hoort bij de uitvoering van taken door vrijwilligers. Het gaat er dus vooral om wat de sportvereniging de vrijwilliger te bieden heeft, en niet om de wijze waarop leden of vrijwilligers kunnen bijdragen aan de doelstelling van de vereniging. In maatschappelijk opzicht behoorden de verenigingen overduidelijk tot de derde sector ofwel civil society, waarbij er sprake is van een terugtrekkende overheid en wordt uitgegaan van actief burgerschap als uitkomst. Sportverenigingen gaan zich steeds meer professionaliseren dankzij de commercialisering en de vermaatschappelijking, dit leidt tot bepaalde verwachtingen naar de buitenwereld toe (Boesenkool, Lucassen, Waardenburg & Kemper, 2011). De druk op de sportverenigingen om te veranderen staat in verbinding met de positionering van de sportvereniging in een veranderende samenleving. Veel verenigingen hebben geen beleidsplan of handelen hier niet naar. Het organisatievermogen wordt hier op de proef gesteld om de kerntaken van de sportvereniging uit te voeren laat staan maatschappelijke interventies van de overheid. Men kan zich afvragen of vrijwilligers hiertoe wel in staat zijn en dit ook willen? Bij de implementatie van beleid is de overheid namelijk echter afhankelijk van degene die er daadwerkelijk uitvoering in moeten geven, de vrijwilligers. Sportverenigingen dienen als interessante lokale maatschappelijke organisaties en zijn interessante netwerken om in te zetten voor maatschappelijke interventies van een terugtrekkende overheid. Als sinds het ontstaan van de sportverenigingen was er al sprake van bemoeienis vanuit de overheid. Deze wederzijdse afhankelijkheidsrelatie van de autonome sportvereniging en de terugtredende overheid is alleen maar versterkt. Met de implementatie van beleid is de terugtrekkende overheid namelijk echter afhankelijk van degene die er daadwerkelijk uitvoering in moeten geven, de vrijwilligers. Deze versterkt het machtsbalans van de sportvereniging. De beschikbare middelen die de overheid aanbied aan de sportvereniging worden steeds geringer door de bezuinigingen waardoor de sportvereniging ook steeds minder aan de verwachtingen ten aanzien van de omgeving kan voldoen. Daarnaast hebben maatschappelijke ontwikkelingen als individualisering, informalisering en het consumentisme een negatieve invloed op de binding binnen de vereniging. De organisatorische consequenties zijn dat er te veel verwacht wordt van de sportvereniging waardoor de positie van het vrijwillige karakter van de autonome sportvereniging onder druk komt te staan. Sportverenigingen verschuiven onder druk van de ontwikkelingen in hun omgeving wel steeds meer in de richting van dienstverlenende organisaties maar hebben teveel moeite om 7 noodzakelijke veranderingen in hun interne organisatie door te voeren vanwege een zekere veranderingsresistentie (Janssen, 2011). Het organisatievermogen van vrijwilligers wordt hier op de proef gesteld om de kerntaken uit te voeren laat staan de maatschappelijke activiteiten. Men kan zich afvragen of vrijwilligers hiertoe wel in staat zijn en dit ook willen? Hierdoor wordt doelrationaliteit belangrijker gevonden als ' passie' . Doordat sportverenigingen over minder middelen beschikken schakelt de focus van de sportvereniging van extern naar intern en gaat dit ten koste van de maatschappelijke interventies die de overheid wil inzetten bij sportverenigingen. Hierdoor gaan verbindingen met de omgeving verloren, waardoor de positionering van de sportvereniging ten aanzien van de veranderende samenleving negatief wordt beïnvloed. De sportvereniging lijkt dan ook niet klaar te zijn voor haar positie in een veranderende samenleving.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1621490
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIs de sportvereniging klaar voor haar positie in een veranderende samenleving?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuSportbeleid en sportmanagement


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record