Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoster, Dr. Ir. Martijn
dc.contributor.authorWierts, N.I.F.A.
dc.date.accessioned2013-12-10T06:00:43Z
dc.date.available2013-12-10T06:00:43Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15502
dc.description.abstractDit rapport is een kwalitatief interpretatief onderzoek naar betekenisgeving van organisatie-identiteit door medewerkers. Het onderzoek is uitgevoerd bij woningcorporatie Portaal in Utrecht, een fusieorganisatie die in 2002 is ontstaan. Hierbij is gefocust op medewerkers van het Huis van Portaal en het regiobedrijf Utrecht. Uit de wetenschappelijke literatuur komt naar voren dat er een statische (Albert & Whetten, 1985) en een dynamische opvatting (o.a. Gioia, Schultz & Corley, 2000) op organisatie-identiteit zijn. In dit onderzoek is een derde opvatting over organisatie-identiteit geïntroduceerd; flexibel, om enerzijds de duurzaamheid van de basis van organisatie-identiteit door de sferen ' overheid, markt en samenleving' en anderzijds de veranderingen in de invullingen van de karakteristieke labels van Portaal te kunnen duiden. Daarnaast kunnen er verschillende typen organisatie-identiteit worden onderscheiden. In dit onderzoek is een onderscheid gemaakt tussen de beleefde; welke betekenissen de organisatieleden aan de organisatie-identiteit geven en gewenste organisatie-identiteit; de visies van organisatieleden op onderdelen uit het Ondernemingsplan 2012-2020, in navolging van de identiteit typen van Elstak (2007). De beleefde en gewenste organisatie-identiteit blijken in een paradoxale relatie tot elkaar te staan. Enerzijds worden de typen als uitersten ervaren, anderzijds blijken de typen met elkaar in onderlinge verbinding te staan. In de aanbeveling naar Portaal wordt ingegaan op hoe Portaal om zou kunnen gaan met deze meervoudige hybriditeit. Portaal dient de karakteristieken te integreren, verscheidenheid van karakteristieken te tolereren door karakteristieken in het hybride perspectief te plaatsen en daar waar nodig karakteristieken te elimineren. Op deze manier kan het potentieel van organisatie-identiteit; het verbinden, stabiliseren en van betekenis voorzien van sociale interacties, beter benut worden en kan organisatie-identiteit een bijdrage leveren in het doorvoeren van de veranderingen waar woningcorporatie Portaal voor staat in de toekomst (Young, 2001).
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1475719
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHybride! Over betekenisgeving van beleefde en gewenste organisatie-identiteit
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsorganisatie-identiteit, beleefde organisatie-identiteit, gewenste organisatie-identiteit, woningcorporatie, Portaal, hybriditeit, visuele onderzoeksmethoden
dc.subject.courseuuOrganisaties, verandering en management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record