Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRaaijmakers, Q.
dc.contributor.advisorHale, B.
dc.contributor.authorStee, C.S. van der
dc.date.accessioned2012-08-27T17:00:39Z
dc.date.available2012-08-27
dc.date.available2012-08-27T17:00:39Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15300
dc.description.abstractIn dit longitudinale onderzoek zijn in 2008/2009 (WAVE 2) en in 2009/2010 (WAVE 3) 500 adolescenten onderzocht. Gekeken werd naar de relatie tussen Sociale Fobie op algemene identiteitsontwikkeling, beïnvloed door sekse en Sociaal Economische Status, waarbij geen sprake was van een significante uitkomst of samenhang op basis van hiërarchische lineaire regressie analyse. Daarnaast kan geconcludeerd worden dat er sprake is van een negatieve samenhang tussen Sociale Fobie en algemene identiteit bij adolescenten, gebleken uit een lineaire regressie analyse. Adolescenten die in meerdere mate sociaal fobische symptomen vertonen, hebben een minder geïntegreerde identiteit, dan adolescenten die in mindere mate sociaal fobische symptomen vertonen. Aan de hand van de onderzoeksvragen is er tevens gekeken naar mogelijke discrepanties tussen sekse en Sociaal Economische Status, met betrekking tot de samenhang van Sociale Fobie op algemene identiteitsontwikkeling. In dit onderzoek zijn er geen verschillen gevonden tussen jongens en meisjes met betrekking tot de samenhang van Sociale Fobie op algemene identiteitsontwikkeling. Daarnaast zijn er geen verschillen gevonden op het gebied van Sociaal Economische Status, die mogelijk van invloed waren op de samenhang. Een beperking van dit onderzoek is, dat er slechts gebruik is gemaakt van een selecte steekproef binnen het middelbaar onderwijs, waardoor de resultaten niet te generaliseren zijn naar alle adolescenten van het middelbaar onderwijs in Nederland.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent102278 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie van Sociale Fobie op algemene identiteitsontwikkeling, gemodereerd door sekse en sociaal economische status bij adolescenten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociale Fobie, identiteit, geslacht, sociaal economische status, angst
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record