Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.L.M.
dc.contributor.advisorBordes, P. de
dc.contributor.authorHigler, C.T.
dc.contributor.authorJurling, E.H.M.
dc.date.accessioned2013-11-04T18:00:48Z
dc.date.available2013-11-04
dc.date.available2013-11-04T18:00:48Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15288
dc.description.abstractInternationaal is zeer weinig onderzoek verricht naar de relatie tussen leermoeilijkheden en pestgedrag. Het doel van dit onderzoek was het exploreren van de relatie tussen leermoeilijkheden, daderschap en slachtofferschap bij kinderen van Nederlandse basisscholen (groep zes tot en met groep acht). Met zelfrapportage vragenlijsten zijn de subjectieve ervaringen met daderschap en slachtofferschap van 192 kinderen van drie verschillende basisscholen gemeten. Met open interviews is de visie van 22 kinderen met leermoeilijkheden op pestgedrag en de aanpak van pestgedrag op school onderzocht. De resultaten toonden geen significante verschillen in de prevalentie van daderschap en slachtofferschap tussen kinderen met en zonder leermoeilijkheden. Kinderen met leermoeilijkheden werden relatief vaker als dader en als slachtoffer geclassificeerd in vergelijking met kinderen zonder leermoeilijkheden. Meer onderzoek naar de relatie tussen leermoeilijkheden en pestgedrag is nodig.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent561437 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePesten bij Kinderen met Leermoeilijkheden op Reguliere Basisscholen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBullying
dc.subject.keywordsvictimization
dc.subject.keywordslearning difficulties
dc.subject.keywordselementary school
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record