Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBeusekom, A.C.N. van
dc.contributor.authorBank, K.M.M.
dc.date.accessioned2013-10-25T17:01:08Z
dc.date.available2013-10-25
dc.date.available2013-10-25T17:01:08Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15243
dc.description.abstractDit onderzoek richt zich op de positie van de scenarioschrijver binnen het gehele productieproces van televisiedrama. Deze positie is besproken en geanalyseerd vanuit de denk stroming 'cultural studies', maar richt zich specifiek op de Nederlandse situatie door een context te bieden door gebruik van gegevens van onder andere Huub Wijfjes en Sonja de Leeuw. De case study betreft de werken "De Wolvenman" (1974), "Een vlieger voor god" (1981) en "Op het eerste gezicht" (1983) van Dick Walda in opdracht voor de NOS. De voornaamste bevinding van dit onderzoek is dat het productieproces een lang traject van constante onderhandeling tussen de verschillende betrokken partijen is. De scenarioschrijver dient zijn creatieve keuzes vaak te verantwoorden tegenover de omroep, waardoor verschillende ideologieën bij elkaar komen en zich aan elkaar aanpassen binnen het scenario. Dit toont dus aan dat het productieproces geen gestructureerd verloop is, maar eerder het resultaat van de verschillende ideologieen die de verschillende bijdragende partijen aanvoeren
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent600814 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe scenarioschrijver binnen het verzuilde omroepbestel: een case study
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsscenarioschrijver, Dick Walda, NOS, script, Nederlands omroepbestel.
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record