Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTrommelen, M.
dc.contributor.authorSchimmel, I.T.G.
dc.date.accessioned2013-10-25T17:00:55Z
dc.date.available2013-10-25
dc.date.available2013-10-25T17:00:55Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15213
dc.description.abstractZo rond hun eerste jaar beginnen kinderen voor het eerst te spreken. Pas anderhalf jaar later breekt de differentiatiefase aan, waarin ze werkwoorden steeds meer gaan verbuigen. In dit onderzoek wordt de taalontwikkeling van de peuter Laura onder de loep genomen. Door het bestuderen van taalmateriaal uit haar derde, vierde en vijfde levensjaar wordt in dit onderzoek een beeld gegeven van haar verbuigingen in de verleden tijd. Daarbij horen onvermijdelijk overgeneralisaties, waarbij een kind een verbuigingsregel op een foutieve wijze toepast. Op overgeneralisaties spitst dit onderzoek zich toe. Met als grote vraag: in welk jaar van de vroege taalontwikkeling overgeneraliseert een kind het vaakst? Laura blijkt uiteindelijk niet zoveel overgeneralisaties te uiten, maar de meeste ervan komen voor in het vierde jaar, middenin de differentiatiefase. Opvallend daarbij is, dat ze alleen maar voltooid deelwoorden overgeneraliseert en op één na alleen maar onregelmatige werkwoorden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1051136 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.title“Tot t kaarsje is uitgeblaasd...”: een corpusonderzoek naar overgeneralisaties van sterke werkwoorden tijdens de differentiatiefase van de taalontwikkeling
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKindertaalverwerving, overgeneralisaties, taalontwikkeling
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record