Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPosthumus, Hanneke
dc.contributor.advisorHuijts, Tim
dc.contributor.authorRozeboom, H.A.
dc.contributor.authorDortant, W.M.M.
dc.date.accessioned2013-10-08T17:02:47Z
dc.date.available2013-10-08
dc.date.available2013-10-08T17:02:47Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15119
dc.description.abstractIn deze studie is onderzocht wat de invloed van ervaren residentiële mobiliteit op veiligheidperceptie is. Bovendien is gekeken in hoeverre dit verband wordt gemedieerd door ‘collective efficacy’. De Social Disorganization Theory [SDT] heeft als uitgangspunt gediend. Het is voor het eerst dat de ervaring van residentiële mobiliteit als verklarende factor is onderzocht, waarbij deze aanvullend is ontleed naar mate en type (sociaal-economische status en etniciteit). Op basis van enquêtegegevens verzameld in 15 Nederlandse achterstandsbuurten zijn regressie-analyses uitgevoerd. Aangetoond is dat de invloed van de mate van residentiële mobiliteit op veiligheidsgevoelens ondergeschikt is aan het effect van sociaal-economische en etnische wijzigingen van buurtcompositie. Een toename van het ervaren aandeel allochtonen en een ervaren afname van het aandeel hoog opgeleiden voorspellen een hoger gevoel van onveiligheid. Deze verbanden worden enkel partieel gemedieerd door ‘collective efficacy’. De uitkomsten tonen dat voorkeuren voor buurtbewoners van invloed zijn op de ervaring van sociale organisatie en veiligheid in de buurt. Onveiligheidsgevoelens zouden mogelijk kunnen worden verminderd met het doorbreken van stereotypen. In vervolgonderzoek dient te worden gekeken hoe de invloed van subjectieve evaluaties zich verhoudt tot objectieve criteria en tevens hoe de voorkeuren voor buurtsamenstelling tot stand komen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1057571 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title(On-)Veiligheidsgevoelens in veranderende achterstandsbuurten. Een studie naar de invloed van ervaren residentiele mobiliteit op veiligheidsbeleving.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVeiligheidsperceptie
dc.subject.keywordservaren residentiële mobiliteit
dc.subject.keywordssociaal-economische status
dc.subject.keywordsetniciteit
dc.subject.courseuuSociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record