Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoster, Bob
dc.contributor.advisorGroothuis, Margriet
dc.contributor.authorBurger, M.N.A.
dc.contributor.authorKlaassen Bos, B.
dc.date.accessioned2013-09-20T17:02:43Z
dc.date.available2013-09-20
dc.date.available2013-09-20T17:02:43Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14975
dc.description.abstractDeterminatie binnen het voorgezet onderwijs is altijd al een heikel punt geweest. Vraag het aan een willekeurige docent en hij of zij kan vast wel een verhaal vertellen over die ene brugklasleerling die volgens alle docenten in de havo thuis hoorde, maar van zijn ouders vwo moest doen en de emoties en frustraties die dit met zich mee bracht. Maar ook zijn er genoeg verhalen over leerlingen waarover de meningen verdeeld waren, of waar gewoonweg geen stempel op te drukken viel, maar waarbij dat toch moest gebeuren aan het einde van dat eerste jaar en waarbij de docenten graag nog wat meer tijd hadden gehad om hun oordeel te vellen. Toch is de één-jarige brugklas nog steeds de norm, maar er zijn genoeg scholen te vinden die een andere vorm hanteren. Eén van die scholen is het Bonifatiuscollege in Utrecht, waar ze de 'schakelklas' hanteren; een verlengde brugklas waar de leerlingen waarover nog te veel twijfel bestaat een extra jaar krijgen om te laten zien of ze vwo aan kunnen, of dat ze toch in de havo beter op hun plaats zullen zijn. In dit PGO onderzoeken wij aan de hand van landelijke gegevens, gegevens van het Bonifatiuscollege en gegevens van de leerlingen uit de schakelklas de gevolgen van dit uitstel van determinatie. Wij zullen gegevens vergelijken over de doorstroom van de leerlingen, de leerlingen die opstromen na het behalen van hun havo diploma en afwijkingen tussen advies dat meegegeven is op de basisschool en het schoolniveau dat de leerlingen vanaf het derde jaar werkelijk volgen. Verder onderzoeken wij, op verzoek van het Bonifatiuscollege, hoe de docenten tegenover deze schakelklas staan. Er zijn op dit moment geen regels opgesteld over het niveau waarop er lesgegeven wordt aan deze leerlingen en de school zelf heeft hier ook geen duidelijk beeld van. Daarom proberen wij erachter te komen op welk niveau de verschillende docenten les geven, hoe zij het verschillende niveau onder de leerlingen aanpakken en hoe zij de werkdruk van het lesgeven aan deze klas ervaren. Uiteindelijk bleek dat de schakelklas op het Bonifatiuscollege, zeker geen negatieve gevolgen heeft op de doorstroom van leerlingen. Het aantal leerlingen dat na de havo alsnog het vwo ging doen bleek zelfs significant hoger te zijn dan het landelijk gemiddelde. Daarnaast bleek dat de bassischool adviezen van deze leerlingen veel vaker niet klopten met het uiteindelijke niveau. Omdat uit de enquête ook nog bleek dat de docenten, die voornamelijk op een havo/vwo niveau lesgaven, geen extra werkdruk ondervinden van deze constructie lijkt het ons zeker zinvol om de schakeklas te blijven hanteren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1088313 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleUitstel van determinatie: nee, pro of pré? PGO onderzoek naar de schakelklas op het Bonifatiuscollege te Utrecht
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuScience Education and Communication


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record