Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKerkhoff, A.O.
dc.contributor.advisorBree, E. de
dc.contributor.authorJong, F. de
dc.date.accessioned2013-09-19T17:02:41Z
dc.date.available2013-09-19
dc.date.available2013-09-19T17:02:41Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14935
dc.description.abstractEr is een groeiende consensus over het feit dat kinderen met dyslexie ook bredere taalproblemen laten zien, waaronder problemen in de grammatica en morfologie in de gesproken taal. In de huidige studie is onderzoek gedaan naar de verschillen tussen kinderen met dyslexie en kinderen zonder lees en/of spellingproblemen op het gebied van verledentijdsmorfologie. Er namen 96 kinderen deel aan het onderzoek waarvan 48 kinderen met (een zeer ernstig vermoeden van) dyslexie en 48 kinderen zonder lees en/of spellingproblemen in de leeftijd van 7 tot en met 11 jaar. Verwacht werd dat kinderen met dyslexie meer problemen zouden laten zien dan de controlegroep op het gebied van verledentijdsmorfologie. Daarnaast is onderzoek gedaan naar de correlatie tussen fonologische vaardigheden en verledentijdsmorfologie. Uit de resultaten komen geen significante verschillen naar voren tussen beide groepen op het gebied van verledentijdsmorfologie. Wel wordt er een verschil gevonden in de samenhang tussen fonologische vaardigheden en verledentijdsmorfologie binnen de twee groepen. Er wordt bij de dyslexiegroep een sterkere samenhang gevonden tussen het fonologisch bewustzijn en verledentijdsmorfologie. Dit onderzoek toont aan dat de diversiteit bij kinderen met dyslexie groot is en dat conclusies uit buitenlandse studies niet direct te generaliseren zijn naar Nederlandse kinderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent167659 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe verschillen tussen kinderen met en zonder dyslexie op het gebied van verledentijdsmorfologie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVerledentijdsmorfologie
dc.subject.keywordsfonologisch bewustzijn
dc.subject.keywordsfonologisch werkgeheugen
dc.subject.keywordsdyslexie
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record