Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOudgenoeg-Paz, O.
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.H.
dc.contributor.authorDijk, E.L. van
dc.date.accessioned2013-09-19T17:02:37Z
dc.date.available2013-09-19
dc.date.available2013-09-19T17:02:37Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14928
dc.description.abstractIn dit onderzoek is het effect van dyslexiebehandelingen gemeten bij 126 kinderen in de leeftijd van 7 t/m 11 jaar. De kinderen zijn allemaal behandeld door de IJsselgroep. De lees- en spellingvaardigheden zijn op drie momenten gemeten: voor de behandeling, halverwege de behandeling en aan het eind van de behandeling. Uit de resultaten bleek dat de kinderen na de behandeling significant beter lezen en spellen dan ervoor. Ongeveer 20% van de onderzochte kinderen behaalde na de behandeling resultaten die vergelijkbaar waren met leeftijdgenoten. Bovendien bleek 40% van de kinderen zijn achterstand gedeeltelijk in te halen. De overige kinderen gingen wel vooruit maar maakten geen inhaalslag. Het rendement bleek het grootst in de eerste periode van de behandeling. Leeftijd bleek het effect van de interventie op woordlezen te modereren. De oudere kinderen gingen significant meer vooruit op woordlezen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent232649 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEffectonderzoek van dyslexiebehandelingen en de invloed van de startleeftijd
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDyslexie
dc.subject.keywordsdyslexiebehandeling
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record