dc.description.abstract | Achtergrond: In dit onderzoek is het verschil in psychosociaal functioneren tussen hoogbegaafde kinderen met en zonder dyslexie en kinderen met een gemiddeld intelligentieniveau op het regulier en Leonardo-onderwijs onderzocht. Methode: In dit onderzoek hebben de ouders van 18 hoogbegaafde kinderen, 35 hoogbegaafde kinderen met dyslexie en 18 kinderen met een gemiddeld intelligentieniveau een vragenlijst ingevuld over het psychosociaal functioneren van hun kind (SDQ). Binnen deze groep volgden 18 kinderen Leonardo-onderwijs en 60 kinderen regulier onderwijs. Resultaten: Een MANOVA laat een significant verschil in psychosociaal gedrag zien tussen de hoogbegaafde kinderen met dyslexie en kinderen met een gemiddeld intelligentieniveau, vooral op het gebied van ‘hyperactief gedrag’ en ‘gedragsproblemen’. Er is geen significant verschil gevonden in psychosociaal functioneren tussen kinderen op het regulier onderwijs en het Leonardo-onderwijs. Conclusie: Ouders van hoogbegaafde kinderen met dyslexie rapporteren meer psychosociale problemen, met name op het gebied van hyperactief gedrag en gedragsproblemen. Het intelligentieniveau en woord leesniveau lijkt het verschil in psychosociaal functioneren tussen hoogbegaafde kinderen met en zonder dyslexie te verklaren. | |